21 november 2024
Thumbnail voor Kees Bikker: Een aantrekkelijk reisvoorstel straalt professionaliteit uit

Kees Bikker: Een aantrekkelijk reisvoorstel straalt professionaliteit uit

Vroeger, toen de Reisrevue nog bestond, deed Reisbizz Magazine-columnist Kees Bikker vaak mee met de Kennistest. “En als je dan de eerste paar rondes goed doorkwam, mocht je meedingen naar de titel ‘Reisadviseur van het Jaar’.” Kees schrijft in zijn nieuwste column over het belang van een mooi reisvoorstel.

De weg naar het podium van de Vakantiebeurs, waar alle genomineerde provinciewinnaars van de titel werden onthaald, was volgens Kees lang en ging gepaard met bloed, zweet en tranen. “Een belangrijk onderdeel van de eindbeoordeling was de ingeleverde offerte. Je moest dan een complete rondreis door zeg maar Ierland of Maleisië in elkaar zetten, volledig op maat, en deze op zo’n aantrekkelijk mogelijke wijze presenteren. Maar daar had je niet echt veel meer middelen voor dan een schone bladzijde in Word en een hoop plaatjes die je via het internet bij elkaar geschraapt had.”

Ingewikkelde maatwerkreizen
Daar op terugkijkend, constateert Kees dat ZRA’s, maar ook reisbureaus, steeds meer aanvragen krijgen voor ingewikkelde maatwerkreizen. “Zo’n reis kan je al best prima berekenen en weergeven in systemen als BAS, maar een aantrekkelijke offerte (ik noem het bij voorkeur een reisvoorstel naar mijn klanten toe) krijg je er niet uit. Omdat reisbureaus, maar ook touroperators geen focus hebben op de presentatie van de steeds ingewikkeldere (en ook duurdere) reizen voor hun klanten, blijven reisadviseurs een beetje aanmodderen met knippen en plakken in Word.”

In de ogen van Kees is een aantrekkelijk ogend reisvoorstel cruciaal om de klant te overtuigen de reis bij jou te boeken. “Allereerst straalt het je professionaliteit uit, het laat zien dat je serieus met de reis bezig bent geweest en dat je niets aan het toeval overlaat. Ten tweede verkoopt een visueel aantrekkelijke presentatie vele malen beter dan een a-viertje met een droog reisschema, waarin de klant toch als eerste op zoek gaat naar de totaalprijs.”

Lees de hele column van Kees in de 80ste editie van Reisbizz Magazine.