HAARLEM - In de nieuwste editie van Reisbizz Magazine schrijft vaste blogger Kees Bikker over de ellende op Schiphol die gevoelsmatig nu wel achter de rug is. Kees heeft in de afgelopen maanden twee buitenlandse reizen gemaakt die begonnen in de vertrekhal van Schiphol.
“Ik las in de media al een tijd lang niets meer over wachttijden en ook mijn vertrekkende klanten hoorde ik er niet meer over. Dat betekent meestal ‘geen nieuws is goed nieuws’.
En inderdaad, van al die wachtrij-ellende was geen spoor meer over. Het bord dat aangaf dat de wachttijd voor de veiligheidscontrole minder dan 5 minuten was, stond werkeloos midden in een lege hal die werd gedomineerd door lintafzettingen waartussen de enkele passagiers onnodig lang hun zigzagjes maakten richting de bagagecontrole.
Vorige week koos Schiphol een persmomentje om aan te kondigen dat ze het lek wel boven dachten te hebben en dat we een redelijk probleemloos 2023 tegemoet mochten zien. Eind goed al goed zou je dus denken. Niets is minder waar. ‘Wie veel reist, kan veel vertellen’, zeggen ze wel eens.
In mijn geval heb ik vooral veel mensen gesproken op recente reizen. In december was ik in Dubai op site inspectie langs een aantal tophotels. Ik sprak daar met Portugese, Duitse, Canadese en Deense salesmanagers. In januari was ik in Finland met collegabloggers uit Italië, Brazilië en Londen op een persreis.
Kreeg ik het ene na het andere horrorverhaal te horen van gemiste aansluitingen, gedwongen nachtelijke verblijven op onze luchthaven en nooit vergoede kosten voor vliegtickets en extra hotelnachten. Niet ergens in Calcutta of Bogota, maar op ons vliegveld in de Haarlemmermeer.”
Wil je weten welke woorden de internationale reisprofessionals over hebben voor Schiphol en waarom Kees daar zo van schrok? Lees dan de hele blog in de nieuwste uitgave van Reisbizz Magazine.