11 oktober 2024
Thumbnail voor KLM biedt extra stoelen in Thalys aan als alternatief voor vlucht Brussel – Schiphol

KLM biedt extra stoelen in Thalys aan als alternatief voor vlucht Brussel – Schiphol

SCHIPHOL - KLM heeft extra stoelen ingekocht op vier dagelijkse Thalys-treinen van en naar Brussel, met name voor transferpassagiers. Hiermee bereidt de luchtvaartmaatschappij zich voor op verdere afbouw van de vier vluchten per dag die KLM nu nog uitvoert tussen Schiphol en de Belgische hoofdstad. De uitbreiding van dit air/rail-product gaat 26 maart van start.


De capaciteitsuitbreiding is een vervolg op de pilot die KLM samen met Thalys uitvoerde tussen juli en oktober, waarbij één dagelijkse vlucht tussen Brussel en Amsterdam werd vervangen door de trein. Per 26 maart hebben transferpassagiers van en naar Brussel nog meer mogelijkheden om op dit traject met de trein te reizen in plaats van met het vliegtuig.

In totaal wordt het geïntegreerde air/rail-product straks op vijf Thalys-treinen van en naar Brussel aangeboden.

Op de KLM-vluchten tussen Brussel en Schiphol zitten bijna alleen maar transferpassagiers: reizigers die op Schiphol overstappen naar een andere vlucht. Daarom kan KLM die vluchten niet zomaar schrappen: reizigers van en naar België die nog niet met de trein willen reizen vliegen dan gewoon naar een andere hub, zoals Londen of Istanbul, om daar over te stappen.

Uit klantenonderzoek tijdens de pilot van 2022 bleek dat er nog een aantal verbeteringen nodig is, zoals het versoepelen van de transfer voor air/rail-reizigers op Schiphol, het assisteren van klanten met bagage bij de trein, en de communicatie naar de klant; reizigers buiten Europa zijn vaak niet bekend met de Thalys. Voordat KLM de vluchten van en naar Brussel definitief kan vervangen door treincapaciteit, moeten deze obstakels weggenomen zijn.

“We zijn trots op deze uitbreiding van het air/rail-product. We blijven ons onverminderd inzetten voor een soepele klantreis waardoor de trein een steeds beter alternatief zal zijn voor het vliegtuig op kortere trajecten in Europa. Samen met onze partners werken we aan noodzakelijke verbeteringen voor de klant”, zegt Boet Kreiken, Executive Vice President Customer Experience bij KLM.

De Thalys gaat overigens vanaf het najaar Eurostar heten vanwege de fusie met laatstgenoemde. Onlangs werd in Brussel al het eerste Thalys-treinstel van Eurostar-logo’s voorzien.