21 november 2024
Thumbnail voor KLM en Thalys verdiepen samenwerking op route Brussel-Schiphol

KLM en Thalys verdiepen samenwerking op route Brussel-Schiphol

BRUSSEL - KLM en Thalys hebben woensdag in Brussel hun samenwerking uitgebreid. Boeken van treintickets en inchecken van de reis kan binnenkort via KLM. De airline houdt desondanks het aantal vluchten tussen Schiphol en Zaventem op de huidige vier per dag.

KLM bood al langere tijd de mogelijkheid om het traject Brussel-Schiphol met de hogesnelheidstrein Thalys af te leggen om vervolgens over te stappen op het vliegtuig en vice versa. De afgelopen jaren kozen al veel passagiers voor deze optie - 20 tot 25 procent van de transferreizigers - zegt KLM. De twee partijen willen dit aandeel “naar de toekomst toe aanzienlijk verhogen” en komen daarom met een verdere integratie van trein en vlucht in hun Air/Rail product. Per 17 juli 2022 kunnen klanten van KLM reizen op één ticket.

KLM vloog vóór corona vijf keer per dag tussen Brussel en Amsterdam. Op het hoogtepunt van de pandemie ging deze frequentie terug naar één of twee dagelijkse vluchten; in de winter van 2021 was dit weer opgevoerd naar vier en dat blijft ook zo: de vijfde verbinding komt niet terug dankzij de samenwerking met Thalys. KLM-passagiers kunnen vanaf heden op station Brussel Zuid inchecken voor de hele reis en ook instapkaarten krijgen voor hun complete traject, zowel het gedeelte per trein als per vliegtuig. Maar een vurige wens van KLM om ook de ruimbagage op het treinstation te kunnen inchecken wordt nog niet gerealiseerd.

Thalys en KLM zeggen te werken aan een ‘doorontwikkeling’ van dit aanbod, met een geplande ‘integrale bagage-oplossing’ en een ‘aparte doorstroomroute.’ Wanneer dit het geval zal zijn is nog niet bekend.

Trein als alternatief
Boet Kreiken, manager customer experience van KLM, meldt desgevraagd in Brussel aan deze site dat het bedrijf “zijn verantwoordelijkheid” neemt op het gebied van duurzaamheid en verder wil streven naar het reduceren van de impact van de operatie op de leefomgeving. “Naast vlootvernieuwing, het steeds meer bijmengen van Sustainable Aviation Fuel en verbeteren van de operationele efficiency, willen we uitstoot verminderen door de trein als alternatief voor korte-afstandsvluchten aan te bieden,” aldus Kreiken. “Deze doorontwikkeling van het Air/Railproduct met Thalys is een stap in de goede richting.”

En de CEO van Thalys, Bertrand Gosselin, zegt: “Intermodaliteit tussen vliegtuig en trein speelt een belangrijke rol in het realiseren van onze groeiambities. De uitbreiding van de samenwerking met KLM past daar perfect bij. Samen creëren we een product waarbij trein en intercontinentale vlucht worden gecombineerd om te voldoen aan de verwachtingen van onze klanten met betrekking tot een milieuvriendelijk alternatief.”

Op de foto boven dit artikel van links naar rechts: Boet Kreiken (KLM), een conductrice en Bruno Dierickx, operationeel directeur van Thalys.