Onlangs ontstond er ophef over het feit dat KLM geld gaat vragen voor eten en drinken aan boord. Schrikt dat passagiers niet af? En wordt KLM zo geen B-merk, ten opzichte van Air France? Geenzins, zo betoogt operationeel directeur Maarten Stienen in gesprek met partnersite Luchtvaartnieuws Magazine.
Medio februari start KLM een proef met buy-on-board op drie Europese routes. Het gaat om vluchten naar Oslo, Porto en Lissabon. Economy Class-passagiers krijgen op een deel van de vluchten naar deze bestemmingen een menu waarvan ze tegen betaling maaltijden kunnen bestellen. Een drankje en een klein snackje zijn nog wel gratis. Met het gratis drankaanbod wordt tijdens de testperiode gevarieerd om de verschillen in klantwaardering te onderzoeken.
Schrikken passagiers van het idee dat ze extra moeten betalen voor het eten en drinken aan boord?
“Ik snap dat het zo werd uitgelegd, maar het is een misverstand. Het gaat alleen om de vluchten binnen Europa. Wij proberen goed naar onze klanten te luisteren. Passagiers hebben behoefte aan keuzemogelijkheden. Er zijn passagiers die zeggen: ‘Joh, doe mij alleen een kopje koffie.’ Er zijn er ook die het niet erg vinden om een paar euro extra te betalen voor een substantiële maaltijd”, zegt Stienen, die sinds eind 2022 COO is bij KLM.
Het hele interview met Maarten Stienen lees je via Luchtvaartnieuws.