KLM gaat definitief vier stoelen extra in de Embraer E195-E2’s zetten om de opbrengst per vlucht te verhogen. Daardoor gaat de capaciteit omhoog van 132 naar 136 passagiers. KLM moet de winstmarge flink verhogen om onder meer de grote vlootinvesteringen te kunnen bekostigen, en dit is één van de maatregelen om dat te bereiken.
KLM Cityhopper-directeur Maarten Koopmans gaf afgelopen zomer al aan dat KLM overwoog om extra stoelen in de E2’s te zetten, zonder het comfort voor Business Class-passagiers te verlagen. Inmiddels heeft KLM daar ook daadwerkelijk toe besloten. Dat bevestigt financieel directeur Bas Brouns donderdag in een interview met Het Parool.
“We hebben net een investering goedgekeurd waarbij we vier stoelen extra in de nieuwste Embraers van KLM Cityhopper zetten zonder in te leveren op comfort. Zo verhogen we de opbrengsten en verlagen we de uitstoot per passagier”, aldus de CFO. Drie andere maatschappijen (Azul, TUI fly en LOT) hebben ook al 136 stoelen in de E195-E2.
Kostenbesparingen
Het is slechts één van de maatregelen van KLM om de achterblijvende winstmarge te verhogen. Het bedrijf moet de winst met nog eens 450 miljoen euro per jaar opkrikken, om aan een marge van 8 procent in 2028 te komen. Het is daartoe door moederbedrijf Air France-KLM opgedragen. De hogere winstmarge is onder meer nodig om de grote vlootvernieuwing te betalen.
Momenteel wordt de luchtvaartmaatschappij doorgelicht op zoek naar kostenbesparingen. Ook moet de productiviteit van het personeel omhoog, tegen gelijkblijvend salaris. De directie is het met de bonden nog niets eens over hoe dat moet gebeuren. Verder hoopt KLM met de invoering van betaalde maaltijden op Europese vluchten ook flink wat geld binnen te halen.
Volgens CFO Brouns is het essentieel dat KLM de beoogde winstverbetering haalt. Hij herhaalt de waarschuwing dat gedwongen ontslagen anders niet uitgesloten zijn: “Ik ga er vooralsnog van uit dat we het halen. Maar ik ben ook realistisch: als het niet lukt, kijk je tegen een andere KLM aan. Dan ga ik op zoek naar andere oplossingen. Dan sluit ik niet uit dat we ingrijpen in het personeel en ontkom je er ook niet aan om naar gedwongen ontslagen te kijken."