21 november 2024
Thumbnail voor KLM teleurgesteld over ‘last-minute’ ingevoerde beperkingen Schiphol

KLM teleurgesteld over ‘last-minute’ ingevoerde beperkingen Schiphol

SCHIPHOL - KLM is teleurgesteld in het feit dat Schiphol opnieuw verdere beperkingen op het aantal vertrekkende passagiers heeft ingevoerd. "Deze lastminute maatregelen hebben verregaande consequenties voor onze passagiers, collega’s en de nationale en internationale reputatie van Schiphol en daarmee KLM", aldus de luchtvaartmaatschappij.

Op dit moment bekijkt KLM wat de gevolgen van de nieuwe beperkingen zijn. Naar verwachting is hierover binnen enkele dagen meer duidelijk. Daarbij doet KLM haar uiterste best om passagiers die reeds een ticket geboekt hebben ook daadwerkelijk te laten reizen. Passagiers die als gevolg van deze situatie liever later willen reizen, kunnen hun vlucht zonder kosten omboeken.

"We verwachten dat er snel en adequaat orde op zaken worden gesteld op de luchthaven, zodat passagiers en luchtvaartmaatschappijen weten waar ze toe zijn, ook op de langere termijn", aldus het bedrijf in een statement.

Dochteronderneming Transavia is "zeer teleurgesteld", vooral omdat de nieuwe maatregelen zo laat zijn aangekondigd. "Dit gaat echt wel impact hebben. We zijn hard aan het werk om te kijken wat dit betekent, maar het is wel zeker dat er vluchten uitgaan", zegt een woordvoerster. EasyJet wacht nog op de precieze maximumaantallen passagiers per dag. "We proberen zoveel mogelijk te laten doorgaan en de herfstvakantie is daarbij onze topprioriteit."

De onafhankelijke slotcoördinator (ACNL) gaat nu met maatschappijen overleggen over hoe de dagelijkse vermindering van gemiddeld 18 procent van de lokaal vertrekkende passagiers wordt bereikt. Dit gaat om gemiddeld ruim 9000 passagiers per dag. De maatregelen zijn een gevolg van personeelstekorten bij de security.

Reisorganisatie TUI kon ook nog niet aangeven wat de gevolgen voor reizigers zijn. "We hoopten vanwege de korte termijn vandaag al wat te horen van de slotcoördinator, maar dit zal helaas pas maandag of dinsdag worden. Wel zijn we al scenario's aan het uitwerken omdat we zeker willen stellen dat vakanties kunnen doorgaan", zegt een woordvoerster. Dan gaat het om contact opnemen met andere luchthavens voor het verplaatsen van vluchten, zoals TUI eerder dit jaar ook al deed.

Concurrent Sunweb liet donderdag al weten bang te zijn weer veel reizigers te moeten teleurstellen. Branchegenoot Corendon zei naar verwachting geen of vrijwel geen vluchten te hoeven annuleren in oktober. De reisorganisatie verwacht door Schiphol ontzien te worden omdat het concern in voorgaande maanden "meer heeft gedaan dan van ons werd verwacht".

De brancheorganisatie voor reisorganisaties ANVR was niet te spreken over de ingreep. "Dit is een forse klap voor de luchtvaart, maar ook voor reisorganisaties. Ze krijgen te maken met veel extra onrust en veel extra kosten", zei directeur Frank Oostdam donderdag.