Luchtvaartmaatschappijen in de Verenigde Staten zijn sinds eind oktober verplicht om passagiers automatisch een terugbetaling aan te bieden wanneer de vlucht aanzienlijk wordt vertraagd of geannuleerd.
De nieuwe regeling is ingevoerd door het Ministerie van Vervoer. Luchtvaartmaatschappijen mogen niet langer vouchers aanbieden bij vluchtwijzigingen, maar moeten geld terugbetalen aan de passagiers. "Passagiers verdienen het om hun geld terug te krijgen wanneer een luchtvaartmaatschappij hen dat verschuldigd is, zonder gedoe of onderhandelen", schrijft de Amerikaanse minister van Vervoer, Pete Buttigieg, op het sociale media platform X. Dit betekent echter niet dat reizigers zowel een terugbetaling als een nieuwe vlucht kunnen krijgen; de regeling dekt slechts één van de twee opties.
'Aanzienlijke verstoringen' zijn nu ook duidelijker gedefinieerd: het gaat om drie uur of meer voor binnenlandse vluchten en zes uur of meer voor internationale vluchten. Als bagage meer dan 12 uur vertraagd is bij binnenlandse vluchten, en 15 tot 30 uur voor internationale vluchten, komen reizigers in aanmerking voor terugbetalingen van hun bagagekosten.