SCHIPHOL - Bijna honderd kantoorwerkers van particuliere bedrijven en instellingen op Schiphol helpen tot begin september mee in de afhandeling en service aan reizigers. Dit heeft de luchthaven, waar nog altijd een schreeuwend gebrek aan personeel bestaat, woensdag bekendgemaakt.
Het gaat onder meer om witte-boord-werknemers van Microsoft, Cognizant, Aboma, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Vanderlande, BAM en Heijmans. Zij zullen in eerste instantie in de terminal aanwezig zijn “om reizigers waar nodig te helpen en vragen te beantwoorden”, aldus Schiphol.
Het luchthavenbedrijf zette de afgelopen maanden al eigen kantoorpersoneel in om bij te springen. “Omdat Schiphol structureler kantoorpersoneel wil inzetten, zijn de zogenoemde Flamingo’s in het leven geroepen” zo staat in een communiqué. De activiteiten vallen onder de normale werktijd en de werknemers krijgen ervoor betaald.
Roze hesjes
De Flamingo’s is een vaste groep mensen die sinds juli minimaal één keer per week helpen in het passagiersproces of de bagageafhandeling. Deze inzet loopt door tot en met 4 september. Het kantoorpersoneel van de particuliere bedrijven en het ministerie van I en W sluit zich nu bij hen aan. Alle Flamingo’s krijgen van te voren een “uitgebreide training” en zijn door reizigers te herkennen aan de roze hesjes.
Ook het ‘Welcome Team’ is sinds kort weer actief. Dit zijn ruim dertig vrijwilligers die sinds 2016 worden ingezet. Het betreft veelal “gepensioneerde, oud-luchthavenmedewerkers die nog geen afscheid van Schiphol kunnen nemen”, zegt het bedrijf.