27 april 2024
Thumbnail voor Nederlanders geven geld liever uit aan bijzondere reis dan aan spullen

Nederlanders geven geld liever uit aan bijzondere reis dan aan spullen

Nederlandse consumenten geven hun geld liever uit aan een bijzondere reis dan aan spullen. “Als Nederlanders moeten kiezen waaraan zij hun geld het liefste uitgeven, scoort ‘ervaring‘ bij ruim de helft veruit het hoogst. Voorbeelden van zulke ervaringen zijn reizen en een bezoek aan een restaurant, pretpark of concert”, zegt Gerarda Westerhuis van ABN AMRO.

Dat zegt Westerhuis naar aanleiding van de Sectorprognose Leisure 2023-2024, die dinsdag is gepubliceerd. Het geldt vooral voor jonge generaties. Bijna zeven op de tien millennials besteden hun geld het liefst aan ‘ervaringen’. “Dit blijkt ook uit het gegeven dat één op de drie Nederlanders verwacht meer uit te geven aan de zomervakantie. Dit is tenslotte hét moment om onvergetelijke ervaringen met elkaar te delen”, aldus Westerhuis.

Verder blijkt uit de Sectorprognose Leisure van ABN AMRO dat de vrijetijdssector een goed jaar achter de rug heeft. “De consument kiest ook in het tweede jaar na corona volop voor ontspanning en recreatie buitenshuis. Zo hebben veel Nederlanders het eigen land als populaire vakantiebestemming (her)ontdekt. Ook de terugkeer van buitenlandse toeristen pakt positief uit voor de sector. Van deze vakantiegangers lag het aantal overnachtingen in hotels, vakantieparken, campings en groepsaccommodaties tot en met oktober 16 procent hoger dan in dezelfde periode in 2019”, schrijft ABN AMRO. Ondanks de groei in verschillende subsectoren benadrukt ABN AMRO dat de vrijetijdssector met de nodige uitdagingen kampt. “Zo zijn veel vakantieparken, restaurants, hotels en vliegtickets flink duurder geworden, wat de groei in verschillende segmenten kan afremmen. Voor de hele sector wordt in 2024 een volumegroei van 3 procent verwacht.”