28 februari 2024
Thumbnail voor ‘Nederlandse vakantiegangers nemen alter ego aan om zich beter te voelen’

‘Nederlandse vakantiegangers nemen alter ego aan om zich beter te voelen’

Nu 2024 zich weer bijna aandoet, denken we massaal na over de vakanties van het komende jaar. Booking.com brengt met haar jaarlijkse onderzoek naar de reistrends onder de Nederlanders in kaart waar we vooral wel en niet naar opzoek zijn. Uit het onderzoek komen enkele bijzondere resultaten naar voren.

“Iets minder dan de helft (47 procent) van de Nederlanders geniet van de anonimiteit van het reizen en de kans om zichzelf op een andere manier te leren kennen. Er zijn zelfs aanwijzingen dat mensen op reis een ander personage aannemen om zich beter te voelen”, schrijft Booking.  “Meer dan de helft (55 procent) van de Nederlandse reizigers vindt dat ze tijdens hun vakantie de beste versie van zichzelf zijn. Het alter ego kan zich echter ook materialistisch uiten, 29 procent van de Nederlanders huurt op vakantie een mooiere auto dan ze thuis hebben om weg van de thuisrealiteit een ideaal leven te kunnen leiden. 38 procentvan de Nederlanders geeft zelfs toe dat ze op vakantie “main character energy” ervaren. Ze geven zichzelf prioriteit en luisteren naar hun eigen wensen gedurende de vakantie.”

Met de winter voor de deur lijkt verkoeling niet het eerste waar we aan denken. Toch geeft meer dan een derde van de Nederlandse reizigers (37 procent) aan dat de stijgende temperaturen in Nederland en de klimaatverandering een rol spelen bij het boeken van een vakantie in 2024. “Maar een klein deel (31 procent) van de Nederlanders zegt dat als de temperatuur dicht bij huis stijgt, ze hun vakantie zullen gebruiken om elders af te koelen. De aanwezigheid van water staat steeds vaker centraal in onze vakantiekeuze”, aldus Booking.com. “Bijna twee derde (63 procent) van de Nederlandse reizigers zegt dat ze zich direct meer ontspannen voelen als ze dicht bij het water zijn.”