5 november 2024
Thumbnail voor Piloten SAS staken, directie vraagt in reactie ‘faillissement’ aan in de VS

Piloten SAS staken, directie vraagt in reactie ‘faillissement’ aan in de VS

SCHIPHOL - SAS Scandinavian Airlines heeft in de Verenigde Staten de Chapter 11-procedure aangevraagd, een juridisch instrument voor reorganisatie. Dit gebeurt in reactie op een staking van piloten die maandagavond is begonnen. CEO Anko van der Werff zei dinsdagmorgen "geen andere keus" te hebben en riep het personeel op zich verder “constructief” in te zetten.

SAS heeft al jaren te maken met hoge schulden, een situatie die verergerde door de coronacrisis. Anko van der Werff, die een jaar geleden aantrad als CEO, wil het bedrijf reorganiseren, maar dit kan op weinig instemming rekenen van de werknemers. 

Maandagavond mislukten de onderhandelingen met de piloten, die daarna in staking gingen. Van der Werff zei dinsdag “geen andere keus” te hebben dan de zogeheten faillissementsprocedure Chapter 11 in de VS aan te vragen. Ook buitenlandse airlines zijn gerechtigd dit te doen, hoewel nog onduidelijk is in hoeverre de wetgeving van Zweden en die van de Europese Unie overeen zal komen met de uitkomsten.

Chapter 11 heet ‘faillissementsbescherming’: een bedrijf kan tijdens een bepaalde periode ingrijpen in de organisatie. Het is een juridisch proces voor financiële herstructurering, uitgevoerd onder toezicht van een Amerikaanse federale rechtbank. Als dit met succes gebeurt, wordt bankroet afgewend.

Transformatie
Van der Werff omschreef het dinsdagmorgen zo: “Het Chapter 11-proces geeft ons juridische instrumenten om de transformatie te versnellen, terwijl we de business as usual kunnen blijven exploiteren.”

De CEO voegde eraan toe “ervan overtuigd” te zijn dat SAS zal overleven en drong er bij de pilotenvakbonden op aan hun staking “zo snel mogelijk” te beëindigen en zich “constructief” in te zetten.

SAS hoopt nu nieuwe investeerders te kunnen aantrekken en Van der Werff zegt dat de kostenstructuur van het hele bedrijf daarom moet worden verlaagd. Hij wil onder meer bezuinigen op de personeelsuitgaven en de vloot inkrimpen. De CEO benadrukte dat zijn onderneming niet op de rand van de ondergang staat; er is voldoende liquiditeit om op korte termijn aan alle verplichtingen te voldoen, zei hij.

Voor de stakers had hij geen goed woord over. “Dit heeft een negatieve impact heeft op de liquiditeit en financiële positie van ons bedrijf en maakt de situatie alleen maar erger”, aldus Anko van der Werff.