10 oktober 2024
Thumbnail voor Reacties op uitspraak rechter: van tevredenheid tot teleurstelling

Reacties op uitspraak rechter: van tevredenheid tot teleurstelling

SCHIPHOL - KLM vindt het jammer dat er een kort geding nodig was om duidelijkheid te verschaffen over de krimpplannen van het kabinet voor Schiphol. Dat zegt de luchtvaartmaatschappij in een reactie op de uitspraak van rechtbank Haarlem. De staat denkt na over vervolgstappen, zo laat het ministerie weten. Reacties van anderen wisselen van tevredenheid tot teleurstelling.


De rechter oordeelde vanochtend dat de staat niet de juiste procedure heeft gevolgd voor de beperking van het aantal vliegbewegingen tot 460.000 per november aanstaande.
In de reactie zegt KLM: “We werken liever samen dan dat we elkaar tegenkomen in de rechtszaal. Het kort geding was helaas nodig omdat we duidelijkheid nodig hadden van de rechter; begin mei moet de capaciteit voor aankomende winter worden vastgesteld. Die duidelijkheid is er nu.”

De luchtvaartmaatschappij stelt dat haar eigen maatregelen zoals vlootvernieuwing een beter alternatief zijn om minder geluid en CO2 te realiseren en tegelijkertijd met onze bestemmingen te voorzien in de behoefte van reizigers om te vliegen. “Dat zullen we aantonen in de volgende fase van dit dossier, de zogeheten Balanced Approach.” Het kabinet wil deze procedure volgen om Schiphol te laten krimpen tot 440.000 bewegingen per november 2024. De rechter oordeelde vandaag dat de procedure ook gevolgd had moeten worden voor de krimp tot 460.000 bewegingen in de zogeheten experimenteerfase.

Schiphol
Ook volgens Schiphol geeft de uitspraak de duidelijkheid waar de luchthaven om vroeg. Die is er nu voor het komende winterseizoen, waarvoor over een maand de capaciteit moet worden vastgesteld. De luchthaven zag de krimp naar 460.000 bewegingen als een noodzakelijke tussenstap naar de 440.000, die het kabinet voor eind 2024 wil invoeren. Schiphol zegt onverminderd door te gaan om de luchtvaart stiller en schoner te maken en wijst daarbij naar het pakket voorstellen, dat CEO Ruud Sondag maandag presenteerde. Hierin komt er een nachtsluiting en worden lawaaiige vliegtuigen en zakenjets geweerd.

Ministerie
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat beraadt zich op mogelijke vervolgstappen. Volgens een woordvoerder van minister Harbers blijft het streven van de Staat "om een nieuwe balans te bereiken tussen het belang van de omwonenden en de leefomgeving aan de ene kant, en het economische belang van Schiphol voor Nederland aan de andere kant".
Voor nu zegt de woordvoerder dat de uitspraak wordt bestudeerd. Welke vervolgstappen worden overwogen en of een hoger beroep tot de mogelijkheden behoort, wil hij niet zeggen.

BARIN
Voorman Marnix Fruitema van branchevereniging BARIN is ingetogen blij met de uitspraak. “Voor ons is deze uitkomst geen verrassing. Er gelden internationale regels over dit soort zaken, en daar moet iedereen zich aan houden. Daar is de rechter nu heel duidelijk over.”
Champagne vloeit er bij de BARIN desalniettemin niet. “Er zijn in deze zaak eigenlijk geen winnaars of verliezers. Wat als een paal boven water staat is dat er niet solistisch of eenzijdig te werk kan worden gegaan. Schiphol, Den Haag, airlines, we zijn afhankelijk van elkaar. Daarom moeten we gezamenlijk naar de toekomst kijken.”

IATA
De koepelorganisatie van luchtvaartmaatschappijen IATA, die eveneens procedeerde tegen de staat, is blij met de uitspraak. “De rechter heeft begrepen dat de Nederlandse regering haar verplichtingen omzeilde door in haar wens om het aantal vluchten terug te dringen procedures te bekorten. Deze uitspraak geeft vitale stabiliteit aan de maatschappijen die Schiphol dit jaar gebruiken en handhaaft het door reizigers gewaardeerde netwerk,” zegt directeur-generaal Willie Walsh.

“Toch is het nog niet gedaan. Er blijft een reële kans bestaan dat het aantal vluchten op Schiphol wordt ingekrompen en dit is nog steeds het voornemen van de regering. Schiphol zelf kondigde gisteren het beperken van nachtvluchten aan zonder enige vorm van consultatie. De Balanced Approach is in EU-verband en wereldwijd de juiste procedure om geluidsoverlast aan te pakken en heeft luchthavens over de gehele wereld met succes geholpen.”

VNC
De vakbond voor cabinepersoneel VNC is “oprecht blij” met de uitspraak van de Haarlemse rechter.  “Het argument dat de Nederlandse overheid niet het juiste proces heeft gevoerd is één van de argumenten die zijn gedeeld met de Europese Commissie, ook de andere argumenten die door de gezamenlijke luchtvaartmaatschappijen zijn aangevoerd – waaronder gevaar voor werkgelegenheid in de luchtvaartindustrie- wegen voor de VNC zwaar. Wij rekenen erop dat minister Harbers en het kabinet dit signaal uiterst serieus nemen.”

ANVR
Directeur Frank Oostdam van de ANVR is eveneens blij. Op Twitter zegt hij: “En nu meteen, zoals het hoort, met de sector in overleg om ambitieuze emissieplafonds overeen te komen.”

Greenpeace
Milieu en natuurorganisatie Greenpeace is teleurgesteld in de uitspraak. “Grote vervuiler KLM deelt hiermee een klap in het gezicht uit aan omwonenden, het klimaat en de regering die het bedrijf heeft gered van een faillissement,” zo schrijft de organisatie op Twitter. Ook FossielvrijNL is eveneens “enorm teleurgesteld”: “Wat heeft KLM met deze zaak haar ware gezicht laten zien, terwijl ze zich in hun marketing presenteren als klimaatheld.”

Natuur en Milieu
Natuur en Milieu, Milieudefensie, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland zeggen in een reactie: "Deze uitspraak zorgt misschien voor uitstel, maar die krimp van Schiphol gaat er komen. Daar zijn we van overtuigd. Deze uitspraak maakt extra duidelijk wat het probleem is met Schiphol, dat nog steeds geen natuurvergunning heeft. KLM heeft geen goed klimaatplan. Deze grote vervuiler staat nu met de rug naar de samenleving, dit is het moment voor een koerswijziging en weer te luisteren naar wat er nodig is voor een veilige toekomst op deze planeet."

MRS
De Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS), de opvolger van de Omgevingsraad Schiphol, zegt: “Jammer dat omwonenden Schiphol langer moeten lijden onder vlieghinder, maar het is uitstel van executie. Vijftien jaar vlootvernieuwing en zogenaamde hinderbeperking hebben alleen geleid tot toenemende overlast. De komende Balanced Approach procedure zal niets anders uitwijzen.”