NEW YORK - Nadat het product al enkele dagen ‘live’ getest werd, was het op 31 augustus zover: KLM voerde de eerste officiële vlucht uit met de nieuwe Premium Comfort Class, van Schiphol naar New York in een Boeing 787-10. Reisbizz Magazine vloog mee om deze reisklasse te ervaren en alle plus- en minpunten op een rij te zetten.
Tot en met eind 2023 gaat KLM alle Boeing 787’s en 777’s van de nieuwe Premium Comfort Class voorzien. Eerst de 787’s, en daarna de 777’s, die tegelijkertijd ook een nieuwe Business Class krijgen met schuifdeurtjes en directe toegang tot het gangpad voor alle passagiers. In de Airbus A330’s wordt het product niet geïnstalleerd, want die verlaten binnen enkele jaren de vloot.
KLM wil met de Premium Comfort Class het gat vullen tussen de Business Class, die de afgelopen jaren steeds luxer is geworden, en Economy Comfort/Economy Class. Het is geen vervanging van Economy Comfort (Economy-stoelen met meer beenruimte): in tegendeel, het aantal Economy Comfort-stoelen wordt ook uitgebreid. Wel zijn er straks een stuk minder ‘gewone’ Economy-stoelen aan boord.
Lekker zacht
Bij het plaatsnemen valt op dat de Premium Comfort-zetels lekker zacht zijn: dat is wel eens anders bij nieuwe vliegtuigstoelen. Daarnaast is er een verstelbaar en helder touchscreen-entertainmentsysteem van 13,3 inch. Ook heeft elke passagier een eigen stopcontact en USB-punt om apparatuur op te laden. De klaptafel komt uit de armleuning, is groot en voelt stevig aan. Ook is er een verstelbare hoofdsteun.
De rugleuning heeft een recline van 8 inch: in gewoon Nederlands betekent dit dat die 20 centimeter naar achteren kan. Dat is voldoende om lekker te relaxen, zonder dat de passagier achter je opgesloten wordt. Omdat het een dagvlucht was, hebben we helaas niet echt kunnen uittesten hoe goed je in de Premium Comfort-stoelen kunt slapen, maar we waren behoorlijk onder de indruk van het comfort.
Wil je weten welke min- en pluspunten onze redacteur nog meer constateerde en wat zijn uiteindelijke eindoordeel is? Lees dan het hele artikel in de nieuwste uitgave van Reisbizz Magazine.