BRUSSEL - De herziening van de Richtlijn Pakketreizen begint in Brussel vaste vorm te krijgen. De Europese Commissie komt eind september met een definitief voorstel. Dit in combinatie met aangepaste wetgeving over EU-verordening 261 voor de luchtvaart (‘denied boarding compensation’). Dat zegt ANVR-expert Frank Radstake tegenover Reisbizz.
In Brussel sprak hij persoonlijk met het kabinet van eurocommissaris Reynders (Justitie), die de pakketreizen behandelt. DG Move gaat over de transportkant. Op verzoek geeft Radstake hier alvast een schets van de verwachte inhoud.
“De aanbetaling bij boeking zal hoogstwaarschijnlijk worden gemaximeerd op zo’n 20 procent, waarbij er overigens wel uitzonderingen mogelijk zijn voor aangetoonde verplichte vooruitbetalingen aan leveranciers als airlines en acco’s. De restantbetaling - in Nederland is zes weken voor vertrek gebruikelijk - gaat vermoedelijk naar vier weken voor aanvang van de pakketreis”, vertelt de ervaren branchemanager.
Kunnen de Nederlandse touroperators – groot en klein – daarmee leven? Radstake: “De gemiddelde aanbetaling is 30 à 40 procent oplopend tot 100 procent. Dat is sterk afhankelijk van het type aanbieder en soort product en broodnodig. En die zes weken zijn ook niet uit de lucht gegrepen. Daarop zijn betalingscondities in de hele internationale reissector gebaseerd, in en buiten Europa. Dus nee, ik word er niet echt vrolijk van.”
Blijven lobbyen
De ANVR blijft volgens hem in ECTAA-verband lobbyen voor nul wijzigingen, bijgestaan voor VNO-NCW Brussel. “Laat de Europese Commissie eerst maar eens beter toezicht gaan houden op alle lidstaten, die de zaakjes in tegenstelling tot Nederland lang niet altijd goed voor elkaar hebben.”
Bij ons is de pakketreiziger volgens Radstake al optimaal beschermd, onder meer via garantiefonds SGR. “Het gevaar van deze betalingswijzigingen op last van Brussel is dat de consument er juist op achteruit gaat met duurdere reizen, minder uitgebreide vakantiekeuze en afnemende bescherming door noodgedwongen ontbundeling van de pakketreis”, meent hij.
Voorfinancieren
Als Reynders het voorstel eindelijk heeft ingediend, moet het Europees Parlement zich er nog over buigen en daarna moet ook de EU-ministerraad ermee instemmen. Er lijkt dus nog wel even te gaan, inclusief eventuele amendementen, voordat de nieuwe Richtlijn Pakketreizen in werking kan treden.
Het laatste wat ANVR-leden willen, is volgens Radstake reizen voorfinancieren. “We zijn geen bank, maar reisondernemers, die sterk afhankelijk zijn van externe reisdienstverleners. Daar is nauwelijks financiële ruimte voor. Er is ook zoiets als contractvrijheid. Het gaat erg ver als de Europese Commissie betalingsvoorwaarden wil afdwingen.”
Wat krijgt de luchtvaart nog voor de kiezen?
Radstake heeft de zorgen overgebracht aan Reynders. “We zijn overigens wel te spreken over de insteek van Brussel om de herziening van de Richtlijn Pakketreizen parallel te laten lopen aan betere passagiersrechten in Verordening 261. Al moet ik nog zien wat de luchtvaart voor de kiezen gaat krijgen. Geen restitutiegarantie voor losse vluchtboekingen bij bankroet in ieder geval, dat blijkt nu nog onhaalbaar, maar ook niet een cap op de aanbetaling van non-refundabele tickets. Dat zal 100 procent blijven, vrees ik. Net als populaire en schaarse hotels en tours op bijzondere bestemmingen.”
Kortom, het blijft volgens hem meten met twee maten. “Door dit naast elkaar te behandelen, kan iedereen zien hoe krom die actuele situatie is”, aldus Radstake, die toegeeft “er soms chagrijnig van te worden, maar we zullen blijven knokken. In dat verband praten we ook al met ons ministerie van EZK.”