UTRECHT - De 45-jarige Ronald Izendooren uit Utrecht heeft jarenlange ervaring opgedaan in het reisvak bij onder andere Mambo Reizen en kwam vlak voor de coronacrisis samen met een vriend op het idee om een nieuw B2C reismerk te beginnen waar duurzaam reizen centraal staat. De coronacrisis zette de plannen van Ronald tijdelijk on hold. “Duurzaamheid is iets wat speelt in de reiswereld en het is een onderwerp waar ik in wil duiken.”
Ronald zit sinds zijn 19de in het vak. “Ik ben toen begonnen als reisleider bij jeugdvakanties, wat ik uiteindelijk een jaar of zes heb gedaan. In die tijd studeerde ik ook aan de NHTV in Breda en na het afstuderen kwam er een vacature vrij bij Vinea Vakanties als Hoofd Reisleiding en productmanager. Na vier jaar hier te hebben gewerkt, was de uitdaging eraf en ben ik met Mambo Reizen in gesprek geraakt.”
Mambo Reizen was toen nog een kleinschalige reisorganisatie. Nadat Ronald en de toenmalige eigenaar van Mambo Reizen niet hetzelfde dachten over de toekomst van het bedrijf, maakte hij een uitstapje naar Pangea Travel in Arnhem. “Op een gegeven moment kwam er een belletje of ik terug wilde keren bij Mambo. Na een overname was de oprichter en eigenaar vertrokken en lag de toekomst voor het bedrijf weer open. Ik ben het bedrijf toen gaan runnen en heb het ontwikkeld tot een reisorganisatie met avontuurlijke reizen voor de leeftijd van 17 tot 39 jaar. En met succes, want binnen een jaar sloeg het al snel aan en verdubbelde de omzet.”
Nieuwe uitdaging
Na in totaal 15 jaar voor Mambo te hebben gewerkt, was Ronald weer toe aan een nieuwe uitdaging en werd het tijd om zichzelf opnieuw uit te vinden. “Ik wilde een nieuw reisconcept uitvinden waarbij duurzaam reizen centraal staat. Duurzaam reizen is een actueel onderwerp. Ik vind het belangrijk dat je als reisorganisatie je klanten meeneemt in het duurzaam reizen. Het is niet alleen op een knopje klikken bij een airline om je CO2 te compenseren, het gaat om meer aspecten.” Zo benoemt Ronald het slapen in lokale accommodaties en eten bij lokale restaurants in plaats van bij de grote ketens. “Toerisme kan op heel veel vlakken de wereld steeds duurzamer maken. Dat klinkt gek, omdat je vaak het vliegtuig in moet stappen om ergens te komen, maar het is belangrijk dat je stil staat bij de manier hoe je daarmee omgaat.” Duurzaamheid is voor Ronald een onderwerp waar hij in wil duiken zodat het steeds beter uitgevoerd kan worden.
Overtourism
Zo kwam Ronald bij de opzet van Pura Vida Travel. Een online reisorganisatie waarmee hij zich wil richten op de bestemmingen die nog niet zo begaanbaar zijn, zowel binnen als buiten Europa. “Denk bijvoorbeeld aan Albanië of de Balkan, maar ook het binnenland van Portugal. Met deze reizen ontwijk je de massa’s mensen. Overtourism is ook een belangrijk onderwerp in het duurzaamheidsverhaal.” In maart 2020 wilde Ronald zijn nieuwe concept lanceren, maar de pandemie gooide roet in het eten. “In eerste instantie dacht ik dat het een paar maanden zou duren, maar dat was helaas niet zo. Ik heb het plan toen maar in de ijskast gezet. Om dit verder te ontwikkelen moet corona meer op de achtergrond zijn.”
Advisering bij bedrijfsontwikkeling
Tijdens de crisis is Ronald veel gesprekken gaan voeren met mensen uit de reiswereld. “Ik merkte dat er langzaamaan weer perspectief begon te komen en dat er behoefte was aan ontwikkeling en nieuwe ideeën. Veel reisorganisaties hebben goede mensen zien vertrekken, dus konden hier wel wat hulp bij gebruiken. Ik ben toen eigenlijk op ZZP basis reisorganisaties advies gaan geven over het ontwikkelen van nieuwe concepten en producten. Door de crisis hadden mensen tijd om over deze dingen na te denken en ik heb hun hierbij geholpen. Iedereen is bezig met het maken van plannen en het is leuk om daarin betrokken te worden.” Zo is Ronald momenteel betrokken bij het 2022 product van een jongerenorganisatie en heeft hij een reisorganisatie geholpen bij het opzetten van eilandhoppen op de Waddeneilanden.
Kwetsbaarheid van de reisbranche
Pura Vida is inmiddels een beetje aan het ontdooien en het is voor Ronald wachten op het juiste moment tot de wereld meer opengaat. “Het is nog zoeken naar het juiste moment. In Europa is het wel weer wat beter, maar de reisadviezen voor verre bestemmingen zijn nog steeds oranje. Dat brengt nog veel onzekerheid met zich mee.” Desondanks heeft Ronald heel veel zin om te beginnen met zijn nieuwe bedrijf. “Aan de ene kant is het een goed moment om te beginnen zodra het weer de lift in gaat. De reiswereld heeft stilgelegen en iedereen begint weer een beetje op nul. Ik heb dan weer het voordeel dat ik geen grote schuldenberg van geleend geld heb. Maar aan de andere kant heeft de coronacrisis wel pijnlijk duidelijk gemaakt hoe kwetsbaar de reiswereld is. Daar moeten wel oplossingen voor gezocht worden. Die kwetsbaarheid zal blijven en dat is wel een zorgpunt.”