18 april 2024
Thumbnail voor Rondvraag – Heb jij als ZRA te maken met vooroordelen?

Rondvraag – Heb jij als ZRA te maken met vooroordelen?

In het dagelijks leven heeft bijna iedereen wel eens te maken met vooroordelen. De vooroordelen komen vaak voort uit verschillende percepties en misvattingen. Ook binnen onze branche hebben we ermee te maken. Reisbizz stelde de vraag aan een aantal ZRA’s: ‘Heb jij te maken (gehad) met vooroordelen over je werk?’



Travel Counsellor Bjorn Smit laat weten dat de vooroordelen voor zijn gevoel wat minder worden, maar dat ze er zeker nog zijn. “Vooral nieuwe klanten denken soms dat je ‘toch wel te duur’ bent. Gedachtes als ‘jij werkt voor jezelf en je moet ook brood op de plank zien te krijgen, dus je gooit er vast en zeker flink wat bovenop’ komen regelmatig voor. Als je dan uitlegt dat je op commissiebasis werkt en vervolgens met voorbeelden komt waaruit blijkt dat ik dezelfde reis voor dezelfde prijs óf soms zelfs voordeliger kan aanbieden maar mét mijn service erbij, dan zijn die klanten toch positief verrast", aldus Smit. Margriet van Loevezijn van Mijn Reiskennis herkent dat beeld. “Af en toe denken mensen dat ik duurder ben, maar dat is natuurlijk niet zo”, laat ze in reactie weten aan Reisbizz.

Er zijn meer vooroordelen dan alleen over het geld, vervolgt Bjorn Smit. “Een ander vooroordeel, dat ik vooral in het begin hoorde, was dat ik dan ‘waarschijnlijk ook wel overal naartoe kan, businessclass mag vliegen en overal gratis mag verblijven’.”

Soms krijgt Smit ook te maken met vooroordelen over het ondernemen binnen de 'kwetsbare' reisbranche. “Dan hoor ik dat de reisbranche te onzeker is met de diverse stakingen, natuurrampen, oorlogen, pandemieën en nog veel meer. ‘Bespaar je de onzekerheid en ga gewoon elders, buiten de reisbranche in loondienst werken, dan heb je meer controle en zekerheid’, hoor ik dan.”

Loraine Koek van YourTravel laat aan Reisbizz weten dat ze niets merkt van bestaande vooroordelen. “Ik heb gelukkig vanuit klanten nooit iets gemerkt van vooroordelen”, laat ze weten. “Ik ben inmiddels bijna 12 jaar ZRA en ik zie alleen maar voordelen om als ZRA te werken.”