Er is in 2024 toch ruimte voor 483.000 vluchten op Schiphol, zo heeft de luchthaven donderdag aan luchtvaartmaatschappijen, het ministerie van I&W en de slotcoördinator laten weten. Dat betekent een groei van 50.000 vluchten ten opzichte van dit jaar. Voor het zomerseizoen (31 maart - 26 oktober) is Schiphol voornemens ruimte te bieden voor 293.000 vluchten, mits de piekuren een beetje worden ontlast.
Het is de uitkomst van vijf weken waarin Schiphol op verzoek van minister Harbers, nadat hij 14 november bekend maakte de experimenteerregeling in te trekken, opnieuw de capaciteit voor het zomerseizoen moest vaststellen. Hierbij vroeg hij rekening te houden met de capaciteit bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), de Koninklijke Marechaussee en de Douane. Vervolgens voerde Schiphol diverse gesprekken met luchtvaartmaatschappijen.
Daaruit blijkt nu dat het toch mogelijk is om meer dan 460.000 vluchten te verwelkomen op Schiphol. Eerder waarschuwde de luchthaven nog dat het maar de vraag is of dit zou gaan lukken, met name door personeelstekort. Daar ontstond veel ophef over. Luchtvaartkoepel IATA noemde het een schande. Maar met een minimale reductie in de ochtendpieken, van 68 naar 65 aankomsten per uur, blijkt het nu toch te kunnen.
De 293.000 vluchten voor het zomerseizoen 2024 zijn meer dan de 280.000 die Schiphol eerder declareerde. Dat aantal was afgeleid van het jaartotaal van 460.000 vluchten zoals opgenomen in de inmiddels opgeschorte experimenteerregeling. In het kalenderjaar 2023 verwacht Schiphol uit te komen op in totaal circa 433.000 vluchten.
'Grote inspanning'
“We hebben op verzoek van de minister opnieuw gekeken wat operationeel mogelijk is nadat de experimenteerregeling van tafel was gehaald. Er kan nu dus meer gevlogen worden, maar dat kan alleen veilig en verantwoord als we de piekdrukte op bepaalde uren kunnen verminderen”, zegt Patricia Vitalis, Executive Director Operations bij Royal Schiphol Group.
“De drukke piekmomenten vragen een grote inspanning van de hele luchtvaartsector en betrokken overheidspartners. Om reizigers een aangename en veilige reis te bieden hebben we elkaar op de luchthaven keihard nodig. Dat is de afgelopen weken veel met elkaar besproken en daar is iedereen van doordrongen. Het is goed te zien dat luchtvaartmaatschappijen willen meewerken om de piekdrukte te verminderen.”
JetBlue
Doordat er extra vluchten mogelijk zijn, kunnen nieuwkomers als JetBlue vrijwel zeker op Schiphol blijven vliegen. In de komende weken komt daar uitsluitsel over.