Reizigers moeten op Schiphol nog altijd veel te lang wachten. "Dat willen we wel aanpakken", zegt commercieel directeur Arthur Reijnhart van Schiphol. “Maar de samenwerking met de marechaussee is een van de moeilijkste die we hebben.”
Drie kwartier wachten voor je paspoortcontrole, het komt nog steeds voor, zegt Reijnhart tijdens het ANVR-congres in Rabat. “Ik ben niet tevreden over hoe het gaat. Ik ben heel ontevreden, vooral over de wachttijd bij aankomst. Er zijn helaas te veel dagen waarop die wachttijden verder oplopen, en dat is voor ons geen oplossing.”
Reijnhart hield in Rabat een fraai betoog over hoe Schiphol aan het transformeren is. Maar uit de zaal kwam toch vooral kritiek op de hoge tarieven van Schiphol voor luchtvaartmaatschappijen en de lange wachttijd bij de douane. Met de ambitie van Schiphol om te groeien van 70 naar 90 miljoen passagiers is een gedegen aanpak van de wachtrijen nodig. Wat Reijnhart erkende: “De status quo is geen optie.”