MEPPEL - Als professioneel ballroomdanseres vloog Shirly Habets, ZRA bij TUI at Home, de hele wereld over. Iets wat ze ook heel goed kon gebruiken in haar jarenlange carrière in de reisbranche. Vlak voor de coronacrisis begon ze als ZRA bij TUI at Home. “Die extra service als ZRA trekt veel klanten over de streep om toch die vakantie te boeken.”
Van jongs af aan is Shirly muzikaal opgevoed. “Als tienjarig meisje wilde ik al graag op dansles. Je begint dan met jazzballet en op mijn zestiende mocht ik op reguliere dansles. Toen werd al best snel de link gelegd dat er wel wat meer in mij zat dan een standaard leerling.” Privélessen volgden en Shirly kreeg een vaste partner toegewezen. “Op een gegeven moment ontgroei je elkaar en dan ga je op zoek naar een nieuwe perfecte match. In totaal heb ik met drie partners gedanst. Met mijn laatste danspartner ben ik landelijk gaan dansen.”
Een droom die uitkomt
Toen Shirly uiteindelijk met haar partner de top van Nederland had behaald, heeft ze een opleiding tot professional en danssporttrainer cum laude afgerond en kwamen ze bij de profs terecht. “Met als kers op de taart mochten we in 2010 als Nederlandse inzending naar het WK in Tokyo. Hier zijn we uiteindelijk zesde van de wereld geworden met onze dans de ‘Matrix’, naar de gelijknamige film”, vertelt Shirly trots. Na dit hoogtepunt stopte ze op 34-jarige leeftijd. “We trainden zo’n twintig uur per week en op een gegeven moment trekt je lichaam dat niet meer. Ik heb er ook zo veel voor moeten laten, net als veel andere topsporters. Maar dit was een droom van mij en ik heb het wel gewoon gedaan. Dat je dan een WK mag dansen en zesde wordt, dat is geweldig.”
Zelf opgezette studiereis
Ondanks het vele trainen wist Shirly haar sport te combineren met haar werk in de reisbranche. “Direct na school ben ik begonnen in de reisbranche met een stage bij een ANWB reisbureau. Zo rolde ik door naar een reisbureau in Groningen. Voordat ik als ZRA begon, heb ik 12 jaar als manager gewerkt bij VakantieXperts Beilen.” Voor haar danswedstrijden reisde Shirly de hele wereld over, wat ze weer kon gebruiken in haar werk op het reisbureau. “Mijn danspartner was mijn allerbeste maatje waar ik alles mee deelde. We woonden zelfs samen om zo elke vrij uurtje te kunnen benutten voor een extra training. Na een wedstrijd plakten we er een tweeweeks verblijf aan vast, zodat we daarna meteen vakantie hadden. Zo kon ik ook wat van de bestemming zien, waar ik dan weer over kon vertellen tegen mijn klanten. Een soort zelf opgezette studiereis gecombineerd met mijn sport. Hierin ben ik altijd heel erg gesupport vanuit mijn werkgevers.”
Sinds begin 2020 is Shirly voor zichzelf aan de slag gegaan en heeft ze zich aangesloten bij TUI at Home. “Ik zat al twintig jaar in het vak en ik had een gigantisch netwerk opgebouwd, ook door mijn dansverleden. Ik had klanten overal. Mijn gedachte was dat wat ik vanuit het reisbureau deed, veel groter kon doen, met de service die ik zelf graag wil bieden en met mijn eigen agenda vanuit huis. Zo kan ik mijn tijd beter indelen en met een jong gezin is dat waar ik behoefte aan had.” Als ZRA boekt zij ook reizen bij TUI Sports, maar dat is niet waar ze zich volledig op richt. “Dat is bijkomend, ik wil niet wedden op één paard. Het is een mooie aanvulling op wat ik doe en ik heb ook veel connecties die met sport te maken hebben. Dus ik wil wel naar buiten brengen dat de mogelijkheid er is.”
Shirly in het Central Park in New York.
Opwaartse spiraal
Tijdens de coronacrisis heeft Shirly een aantal moeilijke maanden gehad. “De eerste drie maanden maakte ik gebruik van de Tozo-regeling, maar dat werd stopgezet omdat mijn man ook werkt. Mijn buffer raakte op en ik ben gaan solliciteren voor een administratieve functie bij de GGD. Daar heb ik driekwart jaar gewerkt.” Toen de reisaanvragen in juni 2021 weer aantrokken, heeft ze haar baan bij de GGD opgezegd. “Sindsdien zit ik alleen maar in een opwaartse spiraal. Het is zo onwijs druk, ik maak soms werkweken dan van 60 tot 70 uur.”
Shirly heeft klanten vanuit de hele regio. “Hiervoor heb ik dus 12 jaar gewerkt als manager bij VX Beilen en doordat klanten daar niet meer terecht konden, zijn ze bij mij terecht gekomen. Ze willen een vertrouwd gezicht. Daarnaast heeft begin 2021 het Toerkoop reisbureau in Staphorst de deuren noodgedwongen moeten sluiten na tien jaar, waarna ze mij vroegen of ik alle lopende reserveringen, corona vouchers, uitgegeven reischeques en de klanten wilde overnemen. Daar heb ik uitgebreid tijd ingestoken en nu weet omgeving Staphorst mij ook te vinden.”
Extra service
Volgens Shirly komt er één winnaar uit de coronacrisis. “Dat zijn de zelfstandige reisadviseurs.” Shirly stelt dat zij net een stapje extra zetten dan de reisagenten op een reisbureau. “Klanten willen één aanspreekpunt die alles voor hen regelt. Ik regel alle documenten en dat is niet bij alle reisbureaus het geval. Reisbureaus sluiten de deuren om een bepaalde tijd en ik ben ook buiten kantooruren om bereikbaar.” Die extra service zorgt er ook voor dat Shirly haar klanten dat extra vertrouwen en geruststelling kan geven om hen over die streep te trekken om een reis te boeken. “Na een goed gesprek weet ik ze vaak te overtuigen om toch die vakantie te boeken. Laat alle zorgen over het op vakantie gaan maar los, dat regel ik allemaal.”