Dinsdagmiddag op een uitzonderlijke locatie bij het Pop-Up restaurant Asperges in het Veld in Cromvoirt, kwam een groot aantal toppartners van Holland America Line bijeen. Het idee om samen met hen te genieten van het witte goud kwam van Pascal Driever, Director of Sales, die hier wekelijks verse producten bij de boer koopt. De zon scheen volop, wat zorgde voor een perfecte gelegenheid om terug te blikken op 2024 en vooruit te kijken naar 2025.
Nico Bleichrodt (Vice President International Sales en Marketing) startte de presentatie en deelde wat cijfers. Hieruit blijkt dat de cruisemarkt zich hersteld heeft ten opzichte van 2019 en in 2024 wederom verbetering laat zien ten opzichte van 2023. “Ongeveer 29 procent van de consumenten overweegt een cruisevakantie, hoewel slechts 0,8 procent daadwerkelijk boekt.” Er is dus nog veel werk te verrichten om cruise awareness bij de consument te vergroten. “We moeten vooroordelen wegnemen en de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding van onze cruises benadrukken, met ontbijt, lunch en diner op zeer hoog niveau.”
Have it All
Vooral de 7-daagse cruises vanuit Nederland zijn populair onder mensen die voor het eerst cruisen. Het ‘Have it All’-all-inclusive pakket, waarbij ook fooien en een tegoed voor excursies zijn inbegrepen, blijkt zeer succesvol. “Ruim 80 procent van onze klanten kiest hiervoor. Dat is een mooie stap vooruit.”
Bleichrodt benadrukt dat de balans tussen boekingen binnen Europa en buiten Europa weer op niveau is. Ook is er een toename te zien in de verkoop van 14-daagse cruises. “Onze schepen, de Rotterdam en de Nieuw Statendam, zijn zeer populair. In 2024 bieden we 24 cruises aan met vertrek vanuit Nederland, die nagenoeg volgeboekt zijn. Met een capaciteit van 62.000 bedden bedienen we een groot deel van de markt.”
Weer twee schepen voor de deur
Volgend jaar wil de rederij dit aantal verhogen naar 28 cruises met vertrek vanuit Nederland en 75.000 bedden. “We hebben ervoor gekozen om de haven van Rotterdam opnieuw als thuisbasis te gebruiken. We zijn een Rotterdams bedrijf en gaan hiermee terug naar onze roots. We zijn trots dat we weer twee schepen voor de deur hebben liggen.”
Biobrandstof
Op het gebied van duurzaamheid wordt de cruisemarkt dagelijks uitgedaagd, stelt Bleichrodt. “Hoewel we nog geen definitieve oplossing hebben voor de brandstofproblemen, zijn de tests met biobrandstof veelbelovend en kunnen we hiermee een tussenoplossing bieden. Hier moeten we met elkaar verder naar op zoek gaan.”
Club Orange
Pascal Driever benadrukt in zijn presentatie het bestaan van Club Orange. Het prioriteitenprogramma biedt voorrang bij de check-in en tenders, en heeft een eigen restaurant waar gasten kunnen ontbijten, lunchen en dineren. “De klant krijgt altijd een upgrade van een hut naar een hogere categorie, al is er wel een limiet, dus tijdig boeken is noodzakelijk.”
Standby programma
Nieuw en vers van de pers is het Standby programma. Dit geldt alleen voor afvaarten vanuit Nederland en kost 69 euro per persoon per dag voor een binnenhut en 99 euro per persoon per dag voor een buitenhut. “Direct betalen is vereist en kosteloos annuleren is niet mogelijk. Binnen zeven tot uiterlijk twee dagen voor vertrek wordt duidelijk of er een hut beschikbaar is."
Partnerships creëren
Bleichrodt kijkt tevreden terug op het evenement: “Het eten is van zeer hoge kwaliteit in een prachtige entourage. Dat maakt het een kwalitatief evenement. Ook het samenzijn met onze partners, de persoonlijke band en dit samen met het team doen, maakt mij enorm trots. Dat is uiteindelijk waar het allemaal om draait. Partnerships creëren, zowel intern als extern.”