12 mei 2024
Thumbnail voor Strijd om lastminute klant barst los: ‘Prijsoorlog onafwendbaar’

Strijd om lastminute klant barst los: ‘Prijsoorlog onafwendbaar’

SCHIPHOL - De reisbranche maakt zich op voor een moordende prijsoorlog, nu nog altijd circa een derde van de Nederlandse vakantiegangers wacht met boeken tot met name de vliegpakketreizen naar de zon deze zomer goedkoper worden.


De strijd om de lastminute klant barst los, blijkt uit een rondgang van Reisbizz. ANVR-directeur Frank Oostdam bevestigt de dip waar de zomerboekingen na een prima seizoenstart in terecht zijn gekomen. “Dat lijkt nu een internationaal probleem, waar het weer in Europa en de hoge prijzen een flinke invloed op hebben. Twijfelaars azen op aanbiedingen.”Volgens Oostdam zullen veel prijzen noodgedwongen gaan zakken, “helaas ten koste van de marge, maar uiteindelijk verwachten we wel dat het mede door een actieve marketing weer goed gaat komen, omdat de animo om na covid onbezorgd op vakantie te gaan, niet is verdwenen, ondanks dat de wereld onrustiger wordt”, meent hij.

Frank Oostdam

Moeilijke mix
Corendon-baas Steven van der Heijden stelt vast dat de reisindustrie een cyclische sector is, “met iedere paar jaar wel eens een mindere periode vooral door invloeden van buitenaf. Vorig jaar was exceptioneel met meer winst dan ooit tevoren.” Van der Heijden constateert dit jaar diverse oorzaken van een boekingsdip voor het hoogseizoen. “2022 was een duidelijk resetjaar voor pakketreizen na twee verloren coronajaren. Dat betekent voor de consument vaak het jaar erop wat rustiger aan doen. Als dan ook de prijzen fors zijn gestegen door duurdere brandstof, hogere hotelprijzen, inflatie en andere kostenstijgingen als vliegtaks, duurzaamheid en havengelden, heb je in combinatie met de dalende koopkracht en uitzonderlijk mooie weer in Nederland een moeilijke mix. Maar, het weer verandert en prompt zien we de boekingen alweer omhoogschieten.”

Ook TUI-topman Arjan Kers ziet dat er de laatste dagen meer geboekt wordt. “We zijn vervroegd gestart met onze TOE aan TUI campagne, dat merken we gelijk. Dus er zit wel degelijk beweging in de markt. We stevenen af op een sterk prijsgedreven lastminute seizoen, waarbij mensen op zoek zijn naar de beste deals. Hoe langer ze echter wachten met boeken, hoe kleiner die kans zal worden”, waarschuwt hij.

"Als je als reisorganisatie capaciteit hebt, moet die vol, want halfleeg vliegen met teveel onbenutte garantiekamers is duurder. Dan blijft er niets anders over dan de prijzen verlagen om de vraag te stimuleren. Dat speelt bij iedereen."

Optimisme overheerst
Het inzakken van de lastminute vraag is volgens touroperators een marktgegeven. Iedereen is er druk mee bezig om het tij te keren. Door uitgekiende sales, zeker ook op retailniveau, overheerst vooralsnog het optimisme dit zomerseizoen.

Bijkomend voordeel is volgens TUI dat Nederland als vakantieland praktisch vol zit deze zomer en dat ook hier de prijzen in juli en augustus doorgaans erg hoog zijn, zelfs voor een lang weekend. Dan kun je beter voor een week of tien dagen een vliegreisje naar Zuid-Europa boeken, is de redenering.

Volgens Van der Heijden staat één ding als een paal boven water. “Als je als reisorganisatie capaciteit hebt, moet die vol, want halfleeg vliegen met teveel onbenutte garantiekamers is duurder. Dan blijft er niets anders over dan de prijzen verlagen om de vraag te stimuleren. Dat speelt bij iedereen.”

Het schrappen van sommige vluchtseries is meestal geen verstandige optie, omdat er dan slots verloren kunnen gaan, op Schiphol en buitenstations.