Inzetten op een betere punctualiteit, het aanhalen van banden met grote airlines als KLM en Air France en het beter luisteren naar het personeel, dat zijn enkele prioriteiten van Hans van de Velde, sinds vorig jaar topman bij het Antilliaanse Winair. De Nederlander ziet potentie voor de vliegmaatschappij.
Van de Velde startte in 2002 in de reisindustrie bij TUI als callcenter manager. Na een aantal jaren schoof hij door naar het net aangekochte ArkeFly, waar hij onder meer verantwoordelijk was voor slots en schema’s, voordat hij doorgroeide naar de rol van directeur Operations. Uiteindelijk werd hij algemeen directeur van TUI fly Nederland, wat inmiddels de nieuwe naam was voor ArkeFly. Daarna vertrok Van de Velde naar TUI Frankrijk om de organisatie daar te redden en kreeg daar later TUI Marokko bij.
Over Winair
Sinds vorig jaar geeft Van de Velde leiding aan Winair, de luchtvaartmaatschappij die Sint Maarten verbindt met de omliggende eilanden. Waar luchtvaartmaatschappijen in het overzeese deel van het Nederlandse Koninkrijk het vaak niet lang uithouden, vormt Winair een uitzondering op de regel. De airline is opgericht in 1961 en heeft de Nederlandse Staat (7,92 procent) en het land Sint Maarten (92,08 procent) als enige aandeelhouders. De Nederlandse overheid hielp het bedrijf door de coronacrisis door een (inmiddels volledig terugbetaalde) lening, mede om de eilanden Saba en Sint Eustatius door de lucht bereikbaar te houden.
Van de Velde doet het naar eigen zeggen anders dan men gewend was bij Winair. Onder zijn voorganger heerste er bij de luchtvaartmaatschappij een top-down-cultuur, maar Van de Velde is meer van de bottom-up-aanpak. “Mijn deur staat open. Ik vraag mensen om hun mening over wat de beste oplossingen zijn, en dat is even wennen voor ze.”
Professioneel niveau
Het professionele niveau van airlines uit Europa brengt Van de Velde mee in zijn huidige rol. “Ik merkte hier in de regio dat er minder focus is op het op tijd vliegen. Ook het annuleren van een vlucht wordt hier makkelijker gedaan, terwijl je klant een ticket bij je koopt om ergens op tijd aan te komen. Dat zijn voor mij belangrijke speerpunten om te verbeteren. Een zeker volume in de vloot is daarbij belangrijk, om operationele issues te kunnen opvangen.”
Wil je het hele interview met Hans van de Velde lezen? Ga dan nu naar de nieuwste uitgave van Reisbizz Magazine, en kom meer te weten over de topman en de luchtvaartmaatschappij.