21 november 2024
Thumbnail voor Transavia-topman positief gestemd, ondanks vluchtuitval door personeelstekort

Transavia-topman positief gestemd, ondanks vluchtuitval door personeelstekort

SCHIPHOL - Transavia-topman Marcel de Nooijer is positief over de vooruitzichten voor dit jaar. Er worden sinds het luwen van de coronapandemie weer volop vliegtickets geboekt en het routenetwerk is weer bijna op een pre-coronaniveau. Wel speelt het personeelstekort Transavia parten, zo meldt De Nooijer in het Parool.

Nederlands’ grootste vakantievlieger moet in de komende weken “een aantal vluchten” schrappen omdat er soms onvoldoende bemanningsleden beschikbaar zijn. In de afgelopen maanden bleef een half procent van de vluchten vanwege personeelsgebrek aan de grond.

Volgens De Nooijer kampt Transavia met de algehele personeelskrapte en de naweeën van corona. Tegelijk met de nieuwe instroom vertrekken er ook veel medewerkers. Daarnaast is het ziekteverzuim nog steeds hoog en heeft vliegend personeel vanwege eerdere coronabeperkingen niet altijd de verplichte trainingen kunnen afronden.

Toch zijn volgens de Transavia-directeur de vooruitzichten voor dit jaar goed. “Sinds de coronarestricties zijn weggenomen, is er veel vertrouwen bij reizigers. In de eerste dagen van de oorlog in Oekraïne waren mensen wat terughoudend maar dat is sinds een week of twee weer weggeëbd.”

Uit de cijfers van toerismeorganisatie NBTC bleek onlangs al dat Nederlanders massaal met het vliegtuig op vakantie gaan, vooral binnen Europa. De Nooijer: “Er wordt niet, zoals vorig jaar, op het laatste moment pas geboekt maar ook al volop voor de zomer en in september en oktober.”

Transavia kan weer denken aan groei. “We zitten dit jaar op 100 bestemmingen, tegen 114 in 2019. Dat geeft wel aan dat we heel dicht bij het oude niveau zijn. Afgelopen maand was 86 procent van de beschikbare stoelen bezet; dat is zo’n 92 procent van de situatie in 2019. Ik reken er op dat we na twee jaar zware verliezen dit jaar quitte draaien.”

Slag om de arm
De Nooijer houdt wel een slag om de arm wegens corona-onzekerheid en vooral vanwege de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. "Dat is allereerst een menselijk drama. Maar we zien daardoor ook onze kosten stijgen. De brandstofprijzen liggen significant hoger dan we hadden verwacht. Tot nu hebben we geen brandstoftoeslag voor onze klanten hoeven invoeren, maar die sluit ik niet uit."

Ook de volgens De Nooijer "onverantwoord hoge stijging" van havengelden op de luchthavens Schiphol, Eindhoven en Rotterdam beïnvloeden het herstel van Transavia negatief. "We willen vliegen toegankelijk houden en aantrekkelijke tarieven bieden. Maar we kunnen zulke kostenstijgingen na twee coronajaren nauwelijks zelf dragen.”