16 september 2024
Thumbnail voor Travel XL Reisbureau de Haan viert 50-jarig bestaan: ‘Zo veel memorabele herinneringen’

Travel XL Reisbureau de Haan viert 50-jarig bestaan: ‘Zo veel memorabele herinneringen’

In Noordwijk werd zaterdag een groot feest gevierd. De reden? Travel XL Reisbureau de Haan vierde haar 50-jarige bestaan. Een memorabel moment en een goede reden om met eigenaresse Johanna Boskamp terug te kijken op een halfhonderd jaar reisbureau de Haan.

Johanna, gefeliciteerd met jullie vijftigjarig bestaan! Hoe is het reisbureau ontstaan?
“Meneer de Haan is vele jaren geleden begonnen met een KLM- en VVV-kantoor in Voorhout. Ondertussen haalde hij zijn reispapieren en zodoende werd op 1 september 1974 het kantoor in Voorhout geopend. Na vijf jaar, in 1979, opende hij samen met zijn dochter Liesbeth een tweede kantoor in Noordwijk. In 1991 ben ik gaan werken bij Reisbureau de Haan, dus dat is nu 33 jaar geleden. ‘Meneer de Haan’ was een begrip in Noordwijk en de reiswereld. We mochten van hem zo vaak mogelijk op studiereis, daardoor heb ik in mijn eerste jaren bij de Haan enorm veel gezien. In 1995 sloot het kantoor in Voorhout om de volledige focus op Noordwijk te vestigen. Helaas werd meneer de Haan ziek en daardoor heeft hij afstand genomen van het bedrijf. In 2006 is hij overleden. Sinds 2011 ben ik mede eigenaar en in 2017 werd ik voor 100 procent eigenaar. In 2013 zijn we verhuisd naar een mooie A-locatie, waar ik samen met mijn team met ontzettend veel plezier werk. Sinds 1 januari 2020 zijn wij Travel XL Reisbureau de Haan.”

 Wat is volgens jou de grootste verandering geweest in de reisindustrie in de afgelopen 50 jaar?
“We hebben toevallig deze week onze herinnering aan de beginjaren van het reisbureau met elkaar besproken: pallets vol met DTours/Evementsreizen-gidsen, kasten vol met touroperators, de errata op de reisgidsen, het fysieke SGR-bewijs, de ‘aanbiedingenmap’, de hotline van Belair waarbij de faxen van goedkope reisjes bleven komen, agentenaanbiedingen van 250 gulden naar New York met Singapore Airlines, telefoontjes van Sudtours of de klanten misschien een paar dagen eerder wilden, kortom te veel memorabele herinneringen die nu een eeuw geleden lijken.

Voor ons als Reisbureau de Haan merkten we de grootste omslag medio 2006. Veel klanten van ons ‘raakten’ we voor even kwijt aan het internet. Ze gingen zelf tickets boeken en zelf via Booking.com hotels boeken. Gedurende de jaren zagen we ook steeds meer touroperators verdwijnen, het aanbod werd kleiner.

Een periode van verandering was ingezet. We gingen zelf een website ontwerpen en nieuwe computersystemen gebruiken. We merkten ook dat de klanten mondiger werden, ze hadden zelf ook vaak op internet gekeken. Als je terugkijkt is er zoveel veranderd."

Tekst gaat verder onder de foto.

Hoe zijn jullie met die verandering omgegaan?
“We zijn tegenwoordig niet alleen reisadviseuses, maar ook maatschappelijk werkers, juristen, troubleshooters en bemiddelaars. We ontzorgen en verlenen veel meer diensten. Het vak is er zeker niet makkelijker op geworden maar heeft wel veel meer inhoud en diepgang gekregen.”

Wat zijn bijzondere mijlpalen geweest in jullie 50-jarige bestaan?
“Mijn persoonlijke mijlpaal is uiteraard het moment dat ik aan mijn collega’s ging vertellen dat ik het Reisbureau zou gaan overnemen. Als team hebben we in al die jaren veel mooie momenten gehad zoals ons 25-jarige bestaan dat we met een bus vol klanten, personeel en goede vrienden van Meneer de Haan hebben gevierd door een mooie dagtocht te maken. Cynthia heeft net haar 25-jarig jubileum gevierd en de verhuizing in 2013 was een bijzonder moment.

Samen met mijn meiden maak ik ieder jaar een studiereis, om de beurt dat wel uiteraard. Dat is vooral heel erg leuk, maar ook zo effectief en zeer gezellig. Verder maken wij met elkaar zo veel mogelijk uitstapjes, bijvoorbeeld naar de Toppers, een musical of heerlijk uit eten.”

 Wat was juist een grote uitdaging en hoe zijn jullie hieruit gekomen?
“De grootste uitdaging ligt nog vers in het geheugen: 13 maart 2020. Ik weet deze dag nog tot in details te beschrijven. In de middag kwam het bericht dat de wereld ‘op slot’ ging. Wij dachten: ‘Oké en nu?’ De eerste annuleringen rolden die middag al binnen en vele volgden. Zoals zovelen dachten we ‘ach een paar weken en dan is het weer voorbij’. Niet dus. Al deze ellende zorgde uiteindelijk voor een hele intense en hechte periode voor ons als team. Na twee weken thuis, zochten we elkaar op, deuren op slot en schouders eronder. En dat is gelukt!”

 Wat gaan jullie nog meer doen om het jubileum te vieren?
“Zaterdag was een fantastische dag. Zondag hebben we met het hele team nog een mooie dag gehad op het strand: begonnen met beachyoga, daarna een wandeling en beachgames en de dag hebben we afgesloten met een heerlijk diner. Om het jubileum helemaal in stijl af te sluiten ga ik met mijn meiden van 6-9 september naar IJsland, zo veel zin in. We sluiten dan onze deuren voor de eerste keer.”

Tekst gaat verder onder de foto.