21 mei 2024
Thumbnail voor TUI stapt over op directe incasso DTA teleurgesteld over mislukken ReisBetaalPlatform

TUI stapt over op directe incasso DTA teleurgesteld over mislukken ReisBetaalPlatform

SCHIPHOL - Nu een digitaal systeem van derdengelden via het ReisBetaalPlatform in de ijskast is beland, door gebrek aan volume en commitment en te hoge kosten, stappen touroperators massaal over op directe of automatische incasso, is de verwachting. Veel reisagenten reageren woedend.


Het D-reizen debacle levert een schade op van tientallen miljoenen. Het financiële risico van boeken en betalen via de retail zonder garanties is daardoor voor de meeste reisorganisaties, die als uitvoerend ondernemer vaak leveringsplicht hebben, te groot geworden. ANVR en SGR trekken voorlopig de stekker uit het overleg over een soort ‘BSP-achtige’ oplossing.

Schaalbaar maken
TUI-topman Arjan Kers: "Van diverse kanten is de haalbaarheid van het ReisBetaalPlatform bekeken, waarbij de sleutel lag bij het schaalbaar maken en dossierkosten laag houden. TUI zal tussen nu en anderhalf jaar naar een directe incasso-werkwijze overgaan. Voor ons is het daarom niet efficiënt om te investeren in een platform dat we maar korte tijd zullen gebruiken."

Corendon-baas Steven van der Heijden beschouwt het als gemiste kans. "Jammer dat het RBP niet doorgaat, want wij zouden er zeker gebruik van gaan maken. Het blijft nu lastig om zonder financiële risico’s zaken te doen met reisagenten."

Optimaal volume
Volgens Coby van Dongen van De Jong Intra Vakanties kan RBP alleen slagen met optimaal volume. "Dat is niet aan de orde, waardoor het voor gebruikers veel te duur zou worden. Risico’s over en weer kunnen we beperkt houden door goede afstemming, correcte afspraken en automatische incasso."

Erik van der Waard (Internoord), voorzitter van de Dutch Travel Alliance van ruim dertig zelfstandige reisagenten, reageert verbaasd. "Erg vreemd dat dit plan ineens ter ziele is, want er stond een overleg gepland van de ANVR-werkgroep herziening financiële structuur", zegt hij tegenover Reisbizz.

Gedwongen
Het lijkt er volgens hem op dat de retail het zelf maar moet uitzoeken. "Direct billing is volgens de ANVR een keuze van touroperators, maar retailers kunnen niet gedwongen worden daaraan mee te werken. Nu stoppen met het opzetten van een derdengeldensysteem is een gemiste kans”, vindt ook Van der Waard.

DTA heeft begrip voor de zorgen die er bij leveranciers aanwezig zijn naar aanleiding van alle schade die is ontstaan door D-reizen. "Maar daar zijn wij in geen enkel opzicht debet aan”, benadrukt Van der Waard. ,,De DTA-aandeelhouders kunnen er niets aan doen dat DRT zijn leveranciers zwaar heeft benadeeld. We zijn zelf al geruime tijd in gesprek met partijen. Dat overleg verloopt plezierig en constructief. Ik ga ervanuit dat wij er wel uit gaan komen."

Niet definitief van tafel
ANVR-voorzitter Frank Oostdam stelt snel dat het ReisBetaalPlatform niet definitief van tafel is. "Het vraagt wel een breed draagvlak in de branche, alsmede voldoende volume van touroperators en reisagenten. Dat is op dit moment helaas nog niet zo. Ook met het oog op de hoge kosten maakt de SGR even een pas op de plaats."

Volgens SGR-directeur Erik-Jan Reuver zijn er pilots gedraaid met een RBP-derdengeldenplatform. "Daar hebben we van geleerd, maar corona gooit roet in het eten door weinig boekingen en de voucherberg. We hebben touroperators en reisagenten gevraagd om data te delen en commitment af te geven. Maar dat was niet genoeg voor continuering om

Heet hangijzer
De nasleep van het D-reizen bankroet blijft nog wel even een heet hangijzer. Curatoren Tekstra en Willemse laten eventuele frauduleuze handelingen van de voormalige eigenaren met de geldstromen onderzoeken en aarzelen niet om juridische procedures aan te spannen, onder meer over pandrecht.

Aanstaande woensdag meer over D-reizen en de sores van branche en SGR in het digitale Reisbizz-magazine.

Het gehele artikel is vanaf aanstaande donderdag te lezen in het digitale Reisbizz Magazine. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en je hebt het magazine als eerste in je mailbox.