HANOVER - TUI Group CEO Friedrich Joussen is "optimistisch" over dat het toerisme komende zomer kan herstellen tot het niveau van 2019. "De indicatoren en trends zijn intact, de zomer van 2022 wordt goed geboekt en ligt momenteel in lijn met de capaciteitsverwachtingen," zo meldt hij op de website van de touroperator.
"Het is nog te vroeg om een echte voorspelling te doen voor het zomerseizoen van 2022. Maar we zijn optimistisch dat het toerisme komende zomer kan herstellen tot het niveau van 2019. Tegelijkertijd weten we ook sinds 2021 dat boekingen veel later en op kortere termijn zullen worden gemaakt. De boekingen voor zomer 2022 vanuit alle TUI-markten zijn nu al zeer bemoedigend."
Het reisconglomeraat kan het goede nieuws en de toekomstige boekingen goed gebruiken nu het deels moet leven van financieringen en staatssteun.
"Het nieuwe TUI zal slanker, digitaler en efficiënter zijn. Maar het zal de normen in het toerisme blijven bepalen op het gebied van kwaliteit, innovatie en duurzaamheid."
Voor het reisbedrijf waren de boekingen in het voorjaar en de zomer succesvol. De boekingen in het vierde kwartaal waren ongeveer 50 procent van een normaal boekingsjaar.
Verschuiving
TUI zag een toegenomen vraag van klanten naar reizen met een hogere waarde en meer aanvullende diensten, en "een sterke verschuiving" naar de landen rond de Middellandse Zee. De niet-Europese bestemmingen zijn echter op de weg terug, waaronder "Noord-Afrika en de Kaapverdische Eilanden", aldus Joussen.
Volgens de topman is de coronapandemie slechts een pauzeknop. "Trends zijn ongebroken en zetten zich voort. TUI Group gaat door met zijn 'asset-right strategie', wat betekent dat er meer hotels door het bedrijf zullen worden geëxploiteerd en minder assets in eigendom zullen zijn. Voor de klantervaring zijn het merk en de kwaliteit van het hotel van belang, niet of het eigendom van ons is," besluit Joussen.