Tot donderdag 30 mei 12.00 uur konden de leden van vakbonden FNV en CNV stemmen op het voorstel van een nieuwe, tweejarige, cao. Ruim tweederde van de FNV-leden heeft ingestemd met het voorstel en daarmee treedt de cao op 1 juli 2024 in werking. Dat laat vakbondsbestuurder van de FNV, Mohamed Gafki, weten aan Reisbizz.
De onderhandelingen gingen er volgens Gafki “best pittig aan toe”, maar de FNV is tevreden met het behaalde resultaat. “Een hele grote groep werknemers gaat erop vooruit. De inflatie-achterstand die de afgelopen jaren is opgebouwd wordt zo gecompenseerd.” Maar, zo vertelt Gafki, het is niet zo dat alle werknemers in de reisbranche er evenveel op vooruit gaan. “Mensen die hoger in de schaal zitten, merken er minder van omdat een nominale - en geen procentuele - stijging van de lonen is afgesproken. Dat laatste is helaas niet gelukt. Daarentegen weten we wel dat dit in volume de hoogste salarisstijging is die de reisbranche te verwerken heeft gekregen.”
Ook Frank Radstake is zeer tevreden met de cao. “Er ligt gewoon een heel goed pakket. Met sommige dingen die door de vakbonden zijn gevraagd, hebben wij als werkgevers ingestemd. Niet omdat wij dat van te voren hadden bedacht, maar omdat we dan zeiden: ‘dat is eigenlijk wel een goed idee’. Radstake vervolgt dat de onderhandelingen niet draaien om twee partijen die allebei water bij de wijn moeten doen om tot een resultaat te komen. “Maar doordat je met elkaar in gesprek gaat, kom je misschien wel tot een beter eindresultaat, dan wat je in je eentje had bedacht.” Zo kwam er volgens Radstake, die voor het laatst aan de onderhandelingstafel heeft gezeten omdat hij per 1 juli directeur van de ANVR wordt, de wens vanuit de vakbonden uit om een regeling af te spreken op het gebied van reiskosten woon-werkverkeer. “Daar zijn we met elkaar in onderhandeling gegaan, en we zijn er samen uitgekomen.”
Nu de leden hebben ingestemd met de cao, moeten de teksten rondom de nieuwe cao worden opgesteld. Als die teksten goedgekeurd worden, is de ‘deal' akkoord.