14 mei 2024
Thumbnail voor Vier vragen over Eurostar na de fusie met Thalys

Vier vragen over Eurostar na de fusie met Thalys

Eurostar en Thalys zijn dit jaar gefuseerd, waardoor het laatstgenoemde merk nu niet meer bestaat. Reisbizz Magazine werd begin oktober uitgenodigd voor een evenement in Londen om bijgepraat te worden over de laatste ontwikkelingen. Vier vragen over de nieuwe spoorweggigant.


Waarom zijn Eurostar en Thalys gefuseerd?
De fusie werd in 2019 aangekondigd, destijds nog onder de werknaam Green Speed. Later werd er besloten om de naam Eurostar te behouden en Thalys te laten verdwijnen, aangezien Eurostar internationaal een bekender merk is en beter past bij de uitstraling van een panEuropese spoorwegmaatschappij. De fusie moest efficiëntievoordelen opleveren, door te besparen op overheadkosten, door de loyaliteitsprogramma’s samen te voegen en een gezamenlijke treinvloot te hebben. Vóór de fusie had Eurostar een overschot aan treinen, en Thalys juist een tekort. Daarnaast staan de twee samen sterker tegen toekomstige concurrentie, nu het Europese hogesnelheidsspoor verder geliberaliseerd wordt. Dat de Franse spoorwegmaatschappij SNCF al de belangrijkste aandeelhouder van beide bedrijven was, hielp ook. Toch duurde het mede door het wachten op goedkeuring van de mededingingsautoriteiten nog vier jaar voor de fusie echt een feit was.

Meer weten over Eurostar en Thalys? Lees dan het volledige artikel - waarin nog drie vragen over de fusie worden beantwoord - in het nieuwe Reisbizz Magazine.