21 november 2024
Thumbnail voor Zakenreiziger vraagt om duurzamer vervoer na coronacrisis

Zakenreiziger vraagt om duurzamer vervoer na coronacrisis

LEUSDEN - De vraag naar duurzamer vervoer onder zakenreizigers groeit. Dat blijkt uit onderzoek van de ANVR onder klanten van grote zakenreisorganisaties. Ruim een derde van de respondenten geeft aan meer te willen doen met milieubewust reizen.

In totaal geeft 34 procent van de deelnemers aan de enquête aan duurzamer te willen reizen. Ook stelt 36 procent meer te willen doen met CO2-compensatie. De overige respondenten voorzien weinig verandering als het gaat om duurzaamheid.

Verduurzaming staat bij steeds meer middelgrote en grote ondernemingen hoog op de agenda. Het thema is vaak opgenomen in het reisbeleid, wat betekent dat er – als er moet worden gereisd – wordt gekeken naar zo min mogelijk milieubelasting.

“Dat is een ontwikkeling die al jaren gaande is. Bedrijven zijn bereid budget vrij te maken om dat te doen. Zo is een non-stop vlucht vaak duurder dan een vlucht met een overstap, maar wel minder belastend voor het milieu”, reageert Diederik Banken, Benelux-topman van BCD Travel, desgevraagd.

Ook Daan Lenderink, topman van Schiphol Travel International, erkent het belang van duurzamer reizen. “Veel bedrijven maken gebruik van de optie om de CO2-uitstoot die hun vluchten veroorzaakt te compenseren.” 

Bij VCK Travel worden eveneens groene wensen gehoord vanuit de klantenkring. “Duurzaamheid is een absolute trend bij klanten. Zij willen en moeten soms ook aan bepaalde duurzaamheidsvoorwaarden voldoen”, zegt topman Ed Berrevoets. Hij ziet onder andere dat er op sommige trajecten eerder voor de trein dan het vliegtuig wordt gekozen.

Helen van Berkel, managing director Benelux & Canada bij ATPI sluit zich daarbij aan. "We merken dat klanten duurzaamheid in toenemende mate meenemen in hun reisplanning. De verankering van duurzaam reizen in het reisbeleid zal de komende maanden hoog op de agenda staan van de travel manager. Uiteraard begeleiden en adviseren wij onze klanten in het maken van zo verantwoord mogelijke keuzes en op welke manier zij dit in hun reisbeleid blijvend kunnen incorporeren. Binnen ATPI ontwikkelen we op dit moment een tool die corporate organisaties gaat ondersteunen in duurzaam reizen. Daarover later meer."

“Onze klantenkring – grotere bedrijven uit het SME-segment – was voorheen geen voorloper als het gaat om verduurzaming. Dat is inmiddels achterhaald. Tegenwoordig zie je dat de grote multinationals ook van hun toeleveranciers verlangen dat zij zo duurzaam mogelijk opereren; zogenaamde ketenduurzaamheid. Gelukkig kunnen wij onze klanten helpen bij het verbeteren van hun CO2-footprint door te rapporteren en compenseren. Om te reduceren verschaffen wij bij onze offertes inzicht in de CO2-uitstoot van een vlucht, zodat zij in dit opzicht vooraf een afgewogen keuze kunnen maken", vult Uniglobe Travel Holland-topman Cees Klinkenberg aan.