21 november 2024
Thumbnail voor Harm Kreulen vertrekt als directeur KLM Nederland

Harm Kreulen vertrekt als directeur KLM Nederland

AMSTELVEEN - Harm Kreulen vertrekt na tien jaar als directeur van KLM Nederland. Kreulen gaat met pensioen en wordt per 1 oktober opgevolgd door Bas Gerressen, zo bevestigt een woordvoerster van KLM aan deze site.

In een recent interview met Luchtvaartnieuws Magazine liet hij nog niets blijken over een naderend vertrek. Op 1 april was Kreulen tien jaar in functie als directeur van KLM Nederland.

Kreulen was in zijn rol het afgelopen decennium hoofdverantwoordelijk voor de versterking van KLM in thuismarkt Nederland. Het hoogtepunt werd bereikt in 2019, het jaar waarin KLM haar honderdste verjaardag vierde en een recordaantal van 35,1 miljoen passagiers vervoerde.

De laatste twee jaar werkte Kreulen met zijn team als gevolg van de coronacrisis onder moeilijke omstandigheden aan een reorganisatie, om klaar te staan voor een structureel herstel. Door middel van de lancering van KLM Holidays positioneert KLM zich op de thuismarkt nadrukkelijker als touroperator.

Bas Gerressen, die Harm Kreulen per 1 oktober opvolgt, is momenteel SVP Noord-Amerika. Deze zomer keert hij terug naar Nederland. Hij is sinds 1999 in dienst van KLM en heeft uitgebreide commerciële ervaring opgedaan in eerdere functies. Van zijn 22-jarige dienstverband is Gerressen 11 jaar in het buitenland werkzaam geweest.

“Ik dank Harm Kreulen voor de vele jaren van toewijding en inspanning die tot geweldige resultaten hebben geleid.”, zegt topman Pieter Elbers. "Ik heb alle vertrouwen in Bas Gerressen, die de commerciële verantwoordelijkheid voor KLM en Air France op de Beneluxmarkt op zich zal nemen.”

Terugkijkend op de afgelopen tien jaar wilde Kreulen in de juni-uitgave van Luchtvaartnieuws Magazine het woord ‘trots’ niet in de mond nemen. “Maar ik kan wel wat mooie kerngetallen opnoemen. Zo was de omzet in 2019 - het laatste pre-coronajaar – van 2 miljard euro een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden. Dat is niet niks he, honderd miljoen erbij per jaar."

"Op het gebied van bewust vliegen: sinds we het compensatieprogramma CO2ZERO actief promoten zien we het aantal passagiers dat hieraan meedoet, stijgen. En we zijn van 1,3 miljoen naar 2 miljoen Nederlandse Flying Blue-leden gegroeid. Belangrijk, want twee derde van onze omzet komt van de Flying Blue-leden. Zij zijn een loyale klantenbasis, dat is onze bread and butter."