21 november 2024
Thumbnail voor KLM zet kunstmatige intelligentie in tegen voedselverspilling

KLM zet kunstmatige intelligentie in tegen voedselverspilling

Kunstmatige intelligentie zorgt ervoor dat KLM minder voedsel hoeft weg te gooien na elke vlucht. “We kunnen beter voorspellen wat mensen op een bepaalde route en op een bepaald tijdstip aan eten en drinken bestellen”, zegt CXO Barry ter Voert in gesprek met Luchtvaartnieuws Magazine.

KLM biedt reizigers aan boord de keuze uit een selectie maaltijden. Om hen niet teleur te stellen gaat er doorgaans meer mee dan er wordt gebruikt. Vanwege strenge regels mag eten dat is overgebleven niet nogmaals worden geserveerd, maar moet het de kliko in. Door de inzet van kunstmatige intelligentie speelt KLM beter in op de verwachte vraag naar specifieke maaltijden, waardoor er per jaar ruim 100.000 kilo minder wordt weggegooid dan voorheen.

Voorspelling
Het nieuwste AI-model (TRAYS) is het eerste model specifiek ontwikkeld voor de cateringactiviteiten van KLM.  Het AI-model voorspelt de hoeveelheid passagiers aan boord op basis van historische data. Het Meals On Board Systeem (MOBS) ontvangt de verwachte passagiersaantallen per vlucht met afzonderlijke voorspellingen voor Business-, Premium Comfort- en Economy-klassen.

De voorspelling door middel van het AI-model start 17 dagen voor vertrek en loopt door tot 20 minuten voor vertrek van de vlucht, zodat voor het gehele cateringproces van inkoop tot beladen een zo accuraat mogelijk aantal passagiers wordt voorspeld en daarmee een overschot aan maaltijden wordt voorkomen.

Volgens Ter Voert kan er door gerichte hoeveelheden eten mee te nemen zuiniger worden gevlogen en blijft er minder over. “Dat scheelt niet alleen in de kosten, maar draagt ook bij aan onze duurzame ambities.”

Minder afval
Een drie maanden durende analyse laat zien dat 63 procent minder voedsel wordt verspild in vergelijking met het cateren voor iedere geboekte passagier. De grootste verbetering is te zien op intercontinentale KLM-vluchten vanaf Schiphol, waar per vlucht 1,3 kilo aan maaltijden minder weggegooid hoeft te worden. Op jaarbasis gaat het om een besparing van 111.000 kilo aan maaltijden op alle vluchten van KLM die worden uitgevoerd vanaf Schiphol.

Lees het volledige interview met Chief Experience Officer Barry ter Voert over hoe KLM de klantervaring wil verbeteren in de januari-editie van Luchtvaartnieuws Magazine.