24 november 2024
Thumbnail voor Hoe dealen ZRA’ers Marlous de Boer en Sigrid de Vries met de huidige bosbranden

Hoe dealen ZRA’ers Marlous de Boer en Sigrid de Vries met de huidige bosbranden

SCHIPHOL – De bosbranden in Europa houden de afgelopen dagen de reisbranche in de ban. Van de heftige branden op het Canarische eiland La Palma tot aan de grote bosbranden op Rhodos en Corfu, Griekenland. Marlous de Boer en Sigrid de Vries zijn allebei ZRA bij The Travel Club en vertellen aan Reisbizz hoe zij in contact staan met de klanten.

Marlous de Boer heeft momenteel klanten op Corfu en hoewel de brand daar nu onder controle is, was dat een paar dagen geleden nog anders. “Afgelopen zondag werd ik gebeld door twee klanten, ze waren helemaal in paniek omdat ze moesten evacueren. Ze bevonden zich midden in de brandhaard van Corfu en dit zijn mensen van bijna zeventig, dus ik vond het wel heel erg vervelend voor hen” vertelt Marlous. “Vooral omdat deze mensen van tevoren hadden gezegd dat er altijd iets misgaat bij hen op vakantie. Toen had ik gezegd dat ze zich geen zorgen hoefden te maken. Ik regel alles en het enige wat zij moesten doen was lekker op vakantie gaan. Ze waren dan net één dag op Corfu en de brand brak uit.”

De klanten van Marlous moesten het hotel verlaten en mochten alleen hun handbagage mee. Met een telefoon die bijna leeg was belde ze Marlous voor hulp. “Als je dan bijna zeventig bent en je moet midden in de nacht naar het strand evacueren en je hebt ook geen bereik, daar word je best wel verdrietig van. Uiteindelijk is het rommelige nacht geweest, waarbij ze op verschillende plekken moesten overnachten. De volgende ochtend mochten ze weer terug naar het hotel. Toen waren ze natuurlijk doodmoe maar konden ze eindelijk bijslapen.”

Nauw contact
Marlous vertelt dat ze al die tijd nauw contact heeft gehad met de klanten en volgens haar gaat het nu goed. “Ze worden goed op de hoogte gehouden door de autoriteiten. Ik heb ze ook uitgelegd dat als het echt gevaarlijk wordt, ze sowieso geëvacueerd worden. Dat vonden ze heel geruststellend. En op basis daarvan zijn ze gebleven en komen ze komend weekend weer naar huis.”

"Ik ben hun vraagbaak, ik ben hun rots in de branding"

Marlous wil er voor haar klanten zijn. “Ik vind het nu belangrijk dat wanneer mijn klanten op reis zijn, dat ik er ben. Ik ben hun vraagbaak, ik ben hun rots in de branding, ik weet hun familie te vinden. Ik merk ook als het eropaan komt zoals nu, dat mijn klanten het fijn vinden als ik ze bericht. Daarom ben ik heel blij dat ikzelf aanspreekpunt ben.”

Op de hoogte blijven
Hoewel Sigrid de Vries nu geen mensen in rampgebieden heeft, vertelt ook zij dat ze de situatie in de gaten houdt. “Toevallig gaan er komend weekend klanten van mij naar Corfu. Daar waren begin deze week ook een aantal bosbranden. Je krijgt dan wel gelijk berichten met vragen. ‘Hoe zit het met onze reis zaterdag? Kunnen we nog wel gaan?’ Gelukkig waren de bosbranden op Corfu al snel onder controle maar verder ben ik ook afhankelijk van de lokale autoriteiten” zegt Sigrid.

Mocht Sigrid wel klanten in nood hebben, dan weet ze ook wat ze moet doen in zo’n situatie. “Ik werk al bijna veertig jaar in de reisbranche en ik heb de gekste dingen meegemaakt. Ook in het verleden met bosbranden in Amerika dus ik kijk nergens meer van op. Ik ga gewoon aan het werk en dan zorg ik ervoor dat mijn klanten een andere plek krijgen. Lukt het ene niet, dan is er vast wel weer een andere oplossing te vinden."