TUI investeert fors in de eigen reisbureaus. Er wordt een nieuw toegankelijk retailconcept uitgerold, waarin tech, data én AI volgens TUI belangrijker worden ter ondersteuning van de mens-tot-mens verkoop en voor een betere persoonlijke invulling van de vakantie. Reisbizz Magazine spreekt hier over met Suzanne Goossen, bij TUI Nederland verantwoordelijk voor alle retailactiviteiten.
Het gaat in de winkel om “een nieuwe look & feel, die volgens Goossen afhankelijk is van de plaats en de doelgroep. “De inrichting passen we zoveel mogelijk aan de omgeving aan. Een gemeenschappelijke factor is wel de toegankelijkheid. Die moet maximaal zijn. Inclusief koffiehoek, media, zitjes, moderne balies en desgewenst een privacy-setting. We proberen overal ‘wees welkom’ te communiceren, waarbij we af willen van het kantooridee. We hebben grotere en kleinere reisbureaus, variërend van twee tot tien medewerkers. Totaal ruim 600 mensen.”
Technologische innovaties waar mogelijk
Goossen benadrukt dat technologische innovaties waar mogelijk worden doorgevoerd. “Onze reisverkopers maken bijvoorbeeld gebruik van een uitgebreide, door AI samengestelde TUI-databank, waarin alle verkoopkennis als het ware is opgeslagen en snel en makkelijk is op te zoeken. Daarnaast werken we voor gesprekken met klanten aan een digitale reisassistent. Die komt er snel aan. Alles om inspiratie op te doen, de drempel te verlagen en in te spelen op klantwensen. Zo spreken de TUI-shops tot de verbeelding.”
Volgens Goossen hoeft de komst van Artificial Intelligence (AI), ofwel kunstmatige intelligentie, niet te betekenen dat hun werk wordt overgenomen. “Integendeel. Wij maken er juist steeds meer gebruik van om onze service en snelheid te vergroten. We zetten AI ook al in bij trainingen om levensechte dialogen te oefenen met een digitale klant. En bijzondere ervaringen komen op die manier veel beter tot hun recht, zodat de bezoeker gauw in de vakantiestemming komt. Slim inzetten van AI zorgt voor efficiëntere werkprocessen, zodat wij meer tijd hebben voor persoonlijke gesprekken. Kortom, inzet van nieuwe technologie werkt beter.”
Meer weten over het nieuwe winkelconcept van TUI? Lees dan het hele interview in de nieuwste uitgave van Reisbizz Magazine.