Luchtvaartconcern Lufthansa overweegt zijn belang in de Italiaanse luchtvaartmaatschappij ITA Airways vanaf begin volgend jaar te vergroten tot 90 procent. Dat zei topman Carsten Spohr van Lufthansa in een interview dat donderdag is gepubliceerd in de Italiaanse krant Corriere della Sera. De uitspraak van Spohr volgde een dag na de goedkeuring van de Europese Commissie voor het nemen van een belang van 41 procent in ITA door Lufthansa.
Lufthansa had daarover vorig jaar al afspraken gemaakt met de Italiaanse overheid. Destijds had het luchtvaartconcern al aangegeven "op een later tijdstip" de volledige zeggenschap over ITA te willen verkrijgen. Aan Corriere della Sera vertelde Spohr dat hij "de steun" van de Italiaanse regering wel wil behouden gedurende de eerste twee jaar dat Lufthansa betrokken is bij ITA. "Daarna zullen we samen bespreken wat we gaan doen", zei hij daarbij.
De Italiaanse minister van Economie en Financiën Giancarlo Giorgetti heeft woensdag aangegeven dat de regering toezicht wil blijven houden op ITA, om zo de nationale belangen te kunnen beschermen.
Deal
Lufthansa sloot een akkoord met ITA en de Italiaanse regering om 325 miljoen euro te investeren in de financieel geplaagde opvolger van Alitalia. Eerder waren er zorgen bij de Europese Commissie, die niet direct toestemming wilde geven voor de deal. Die zorgen gingen over de beperkte keuzemogelijkheden die reizigers op bepaalde routes zouden overhouden. Lufthansa en de Italiaanse regering, de andere aandeelhouder van ITA, hebben enkele toezeggingen gedaan om die zorgen weg te nemen.
ITA's voorloper Alitalia ging failliet en werd in 2020 overgenomen door de Italiaanse staat. Na een forse reorganisatie bij de luchtvaartmaatschappij ging Rome op zoek naar overnamekandidaten voor ITA. Lufthansa bestaat naast de gelijknamige maatschappij uit dochtermerken Eurowings, Austrian Airlines, Swiss uit Zwitserland en het Belgische Brussels Airlines.