Schiphol denkt de gebruikskosten van de luchthaven voor maatschappijen de komende drie jaar "fors" te moeten verhogen. De gesprekken over deze havengelden lopen nog met de luchtvaartmaatschappijen, dus financieel directeur Robert Carsouw wil geen percentage noemen. "Maar het is geen geheim dat de tariefstijging fors zal zijn." Het is waarschijnlijk dat maatschappijen dit zullen doorberekenen in de prijzen van vliegtickets.
Schiphol heeft meer geld nodig om het recordbedrag aan investeringen tot 2029 te kunnen bekostigen. De luchthaven wil ook de eigen commerciële prestaties bij bijvoorbeeld het uitbaten van winkels opschroeven door het aanbod te vernieuwen. Ook zijn nieuwe leningen nodig, maar hiervoor moeten eerst de eigen inkomsten omhoog.
Volgens Carsouw betaalt een passagier in de ticketprijs van maatschappijen nu 45 euro om vanaf Schiphol te mogen vertrekken. 35 euro gaat daarbij op aan de kosten van onder meer personeel en 10 euro aan de infrastructuur, waarin de komende jaren fors wordt geïnvesteerd. "Die 10 euro zal dus meer worden, maar dat gaat geen 100 euro worden", zegt de financieel directeur op een persconferentie.
Investering
Schiphol boekte over de eerste helft van dit jaar met 224 miljoen euro veel meer winst dan de 15 miljoen van vorig jaar. Carsouw: "Het is goed nieuws dat het weer beter gaat, maar het is nog veel te weinig om voor de investeringen te kunnen opdraaien. Als we naar de kosten van investeringen kijken, komen we 188 miljoen euro in de min uit. Zoveel leger is de bankrekening dus eigenlijk geworden."
Daarom ziet de luchthaven zich genoodzaakt de luchtvaartmaatschappijen weer om meer geld te vragen. Eerder leidde dit tot een rechtszaak omdat zij de tariefverhoging te fors vonden, maar de rechter koos de kant van Schiphol. De havengelden worden de komende maanden vastgesteld. Volgens luchtvaartmaatschappijen is er gesproken over een verhoging van 50 procent.