Vanaf 2025 introduceert SWISS een nieuwe First Class, Business Class en Economy Class in haar Airbus A330-300’s. De nieuwe First Class-stoelen blijken echter erg zwaar te zijn, en daarom moet de Zwitserse maatschappij achterin een contragewicht van 1,5 ton installeren om te voorkomen dat het zwaartepunt van de toestellen te ver naar voren komt te liggen.
Bij de introductie van SWISS Senses, de Zwitserse versie van de Allegris-cabine van Lufthansa, meldde SWISS nog vol trots dat passagiers in First Class mogen rekenen op “absolute privacy met afsluitbare schuifdeuren en een ruime kledingkast.” Deze luxe blijkt nu een probleem op te leveren voor de maatschappij, zo meldt de krant Aargauer Zeitung. De suites zijn een stuk zwaarder dan de huidige First Class-stoelen. "Dit, in combinatie met de steeds lichtere stoelen in Economy Class, leidt tot een verschuiving van het zwaartepunt de A330’s."
Gewicht
De oplossing blijkt een contragewicht te zijn. “Een permanent contragewicht is dit geval essentieel”, aldus een woordvoerder van SWISS tegen de krant. Buitenlandse media spreken van een gewicht van 1,5 ton, maar dat wil de woordvoerder niet bevestigen. “Het gewicht wordt pas bepaald na de installatie van de stoelen.”
De nieuwe stoelen worden vanaf 2025 in de Airbus A330’s geïnstalleerd en later ook in de Boeing 777’s. Daarnaast worden de A350-900’s die de Lufthansa Group voor SWISS besteld heeft standaard van het nieuwe product voorzien. De 777’s en A350’s hebben naar verluidt geen problemen bij de installatie van de zwaardere stoelen. Het is nog niet duidelijk wat de installatie van het contragewicht zal betekenen voor het bereik van de A330's.