SCHIPHOL - Even leek het er op dat 2023 het jaar van treinreizen zou worden, maar volgens blogger Kees Bikker wordt dat met het huidige boekingsproces rondom treinreizen nogal lastig. Hij deelt in Reisbizz Magazine zijn frustraties bij het boeken van een treinreis. “Ergens helemaal in de basis is er iets goed fout met het product treinreizen. En omdat de basis niet klopt, gaat het overal in de keten mis. We staan erbij en we doen niets”, vertelt Kees.
“Voor treinreizen is er geen spoorweg CRS. Voor mij is Galileo dé zoekbak voor alle vluchten die je wereldwijd maar kan vinden. Alle vluchten zijn opvraagbaar en je kunt alles in dat ene systeem boeken. Vluchten, bagage, stoelreserveringen, speciale maaltijden, rolstoelassistentie, noem maar op. Wil je een treinreis uitgezocht krijgen, dan heb je als eerste NS Internationaal. Om te boeken kom je daarin niet verder dan de Thalys naar Parijs of de ICE naar Berlijn. Prachtige reisschema’s produceert de site, maar boeken ho maar. “Alleen dienstregeling, niet te boeken”, schrijft NS. Wat heb je nou aan een website vol onverkoopbare zooi?
Daarnaast doen spoorwegen niet aan sales. Waar kun je als reisagent terecht voor een beetje verkoopondersteuning als het om treinreizen gaat? Zelfverklaard spoorwegengoeroe Treinreiswinkel heeft nog iets wat het meest lijkt op een complete website. Maar leer daar maar eens mee omgaan. Leer maar eens alle producten kennen. Je ziet ze nergens in de branche. Geen workshops, geen studiereizen, geen webinars. Treinreiswinkel beroept zich erop al jaren marktleider te zijn in Nederland voor treinreizen. Ze hebben ook een sexy winkelpand in de Leidse Breestraat. Kom je als klant helemaal uit Lutjebroek vandaan om een treinkaartje te kopen, hangt er op de gesloten deur een briefje met hun website. Waarachter medewerkers zich hebben teruggetrokken van de buitenwereld. Wat gebeurt daar binnen toch allemaal. En wat doet die toko in een winkelstraat?”
Ben je benieuwd waar Kees Bikker zich nog meer aan stoort tijdens het boeken van treinreizen en ben je benieuwd of hij nog toekomst in treinreizen ziet? Lees dan de volledige blog over treinreizen in de laatste uitgave van Reisbizz Magazine.