De Nederlandse zakenreiswereld is er niet gerust op. De markt van business travel wordt grilliger. Er zijn veel onzekerheden in 2025, met flinke bedreigingen, blijkt uit een rondgang van Reisbizz Magazine.
De zakenreiswereld maakt zich grote zorgen over het komende jaar. Bijvoorbeeld over de aanhoudende pogingen om Schiphol te laten krimpen en het slechter wordende vestigingsklimaat. Maar ook over de hogere prijzen, meer vliegtaksen en geopolitieke spanningen. De postcovid groei in business travel lijkt er dit jaar wel zo’n beetje uit te gaan, is de conclusie.
Cees Bas (eBusiness Travel) laat als lid van BTP (Business Travel Partners) weten dat het afgelopen jaar vooral door meer leden BTP-groei is gerealiseerd. “De percentages lopen nogal uiteen. Er is veel bezorgdheid in de markt over het stimuleren van NDC-tarieven. Airlines zetten vol in op NDC, maar sommige zijn uitsluitend nog boekbaar via de eigen portal en niet meer via GDS’s of NDC-aggregators.” Bas durft geen voorspelling voor 2025 te geven, gezien alle barrières.
Topman Daan Lenderink van Schiphol Travel International verwacht in 2025 een trendbreuk. “De groei zwakt af. Het vestigingsklimaat verslechtert en er komt een rem op de Schipholgroei, dat zullen we gaan terugzien in de cijfers”, zegt hij. Volgens Lenderink ontwikkelt de zakenreisbranche zich verder richting online en NDC. “Maar pas vanaf versie 21.3 kan er sprake zijn van enige noemenswaardige verschuiving vanuit de GDS’s. Vooral de meerwaarde van persoonlijke service blijft voor de bedrijven van belang.”
VCK Travel, vorig jaar overgenomen door de Gray Dawes Group (de Nederlandse naam verandert medio 2025), voorziet een steeds grotere rol voor technologie. “In de loop van dit jaar lanceren wij de YourTrip-boekingstool, die ons in staat stelt een breed scala aan maatoplossingen en extra diensten te bieden aan corporate klanten, zodat bedrijven hun reisbeleid beter kunnen optimaliseren en efficiënter kunnen werken, met goede controle over de budgetten. Flexibele mogelijkheden en systeemveiligheid worden belangrijker”, meent VCK-marketeer Deniz Tumanbay.
Als knelpunten in 2025 ziet hij ook de aanhoudende druk van de operationele kosten en de krapte op de arbeidsmarkt in de reisindustrie, waardoor de beschikbaarheid van kwalitatief personeel en de snelheid van dienstverlening in het geding zijn. “De alsmaar stijgende prijzen van vluchten, hotels en reisdiensten zijn een uitdaging voor bedrijven die kosten moeten beheersen, maar tegelijk comfort en flexibiliteit voor de zakenreizigers willen waarborgen”, aldus Tumanbay, die de te beperkte capaciteit met argusogen volgt.
Ook de internationale zakenreiswereld is slechts ‘gematigd positief’ voor het jaar 2025, blijkt uit onderzoek van de Global Business Travel Association (GBTA) onder mondiale buyers en sellers. Er overheerst bij een derde van de professionals vooral pessimisme, of ze zijn voorzichtig neutraal. Een kwart overweegt de zaken zelfs te beperken vanwege (economische) tegenwind. Er is volgens GBTA bijna overal twijfel en onzekerheid over de actuele ontwikkelingen. De helft van de corporate reisinkopers voorziet echter toch een lichte toename van het budget. Wel staat meer kostencontrole dit jaar bij bijna 80 procent bovenaan de to-dolijst, gevolgd door safety & security en ROI of travel, dus hogere productiviteit.
Kostenbeheersing nodig
Salesmanager Gijs Swaans van Egencia (American Express Global Business Travel) zet de 2025-trends nog eens op een rijtje: hoge brandstofprijzen door internationale conflicten, allerlei airline surcharges, hogere personeelskosten over de hele linie, duurdere tickets, duurdere hotelovernachtingen, meer vliegtaksen, scherpere regelgeving, databeheer en informatieplicht.
Volgens Swaans is er afgelopen jaar wel degelijk vooruitgang geboekt in de hele NDC-kwestie. “Voor veel airlines is NDC tot bloei gekomen en het is nu breed toegankelijk voor corporates. De eerste basis is gelegd. In 2025 zal er ook meer prijsdifferentiatie worden toegepast, met grotere impact voor corporates. De verschillen met traditionele GDS’s zullen groter worden, aangevuld met hogere GDS-toeslagen. NDC groeit door”, voorspelt hij.“Onze investeringen op groepsniveau gaan hun vruchten afwerpen. De NDC-ontwikkeling is op meerdere vlakken complex”, aldus Swaans, die ook meer consolidatie in de TMC-sector verwacht en een trend naar ‘selfcontrol’ met behulp van technologie en AI voor breder productaanbod.
De vraag in de industrie is of ook het midden- en kleinbedrijf de hand in 2025 op de knip gaat houden door alle (kosten)belemmeringen, of vol zal gaan voor business travel. Uiteindelijk viel dat in 2024 nog mee, maar dit jaar kan fundamenteel anders worden, laten diverse ingewijden weten.
Vergelding uit het buitenland
Duurzaamheid blijft komende jaren een issue, maar de prioriteiten lijken even elders te liggen. Simpelweg omdat groenere zakenreizen extra geld en moeite kosten. Overigens zullen zakenreizigers niet aarzelen om desnoods voor luchthavens buiten Nederland te kiezen als het umfelt in Nederland te lastig gaat worden door verschillende politieke tegenmaatregelen in de luchtvaart. Tot drie uur reistijd gaat iedereen al met auto of trein, stellen ze vast.
De aangekondigde politieke krimp van Schiphol knaagt duidelijk aan de toekomstprognose. Nog altijd is niet helder waar het precies naar toe gaat. Het wachten is onder meer op het oordeel van de Europese Commissie in de lopende ‘balanced approach procedure’ van het ministerie van IenW voor maximaal 478.000 starts en landingen vanaf 2026. De juridische strijd om de natuurvergunning en geluidsreductie is eveneens een knelpunt in 2025.
“Het kabinet speelt met vuur. Een grotere krimp dan de 483.000 historische slots zal gegarandeerd tot vergelding gaan leiden in andere landen. Maak je borst maar nat met regeringen als die van Trump”, waarschuwt voorman Marnix Fruitema van airlinekoepel BARIN.
Hij laakt het negativisme over luchtvaart in Nederland. “Den Haag, de verkeersminister voorop, moet de voortgaande tariefdifferentiatie op Schiphol en de forse vlootvernieuwing nadrukkelijker meenemen in de krimpafwegingen. Stillere vliegtuigen en slimmere vliegroutes hebben er al voor gezorgd dat het geluid rond Schiphol ten opzichte van 2008 met meer dan 20 procent is teruggedrongen, ondanks het toegenomen aantal vluchten.”