Wel wensen, maar nog geen specifieke bestemming in het hoofd? KLM helpt klanten vanaf nu via AI om een reisdoel te kiezen. “Gepersonaliseerde en interactieve ervaringen zijn cruciaal voor e-commerce in de nabije toekomst. Deze technologie kan de klantervaring verbeteren door snelle service en een meer persoonlijke benadering”, aldus KLM.
KLM’s GenAI Destination Recommender is de afgelopen tijd getest met een bèta op de KLM-website. Deze bèta is inmiddels afgelopen en met een aantal aanpassingen is de tool nu gelanceerd op de KLM-website.
“Deze technologie kan de klantervaring verbeteren door snelle service en een meer persoonlijke benadering. Door de tool in de vorm van een chatgesprek te lanceren konden we hiermee experimenteren en leren”, aldus KLM.
De tool werkt simpel: de klant vult een ‘prompt’ in waarin generieke of specifieke wensen worden ingevuld, bijvoorbeeld de wens om op een avontuurlijke vakantie in Europa te gaan in het voorjaar binnen een bepaald budget, of een lange, zonnige vakantie in een warm land in de winter.
De AI-tool, die gebruikt maakt van een Large Language Model en real-time informatie, interpreteert deze combinatie van wensen en kijkt welke van de bestemmingen binnen het KLM-netwerk hier het beste bijpassen. Er worden vervolgens drie reisopties gegeven, inclusief informatie over de bestemming, de huidige ticketprijzen en informatie over het weer. Een klant kan direct doorklikken naar de Travel Guide pagina’s van de bestemmingen, of om gelijk te boeken.