Werknemers van KPN mogen zelf gaan bepalen hoeveel vrije dagen ze elk jaar opnemen. Het telecombedrijf is daarmee het eerste grote Nederlandse bedrijf dat niet meer registreert hoe vaak een werknemer een vrije dag opneemt.
Bij sommige mkb-bedrijven is het al langer de regel dat werknemers – in samenspraak met collega’s – zelf mogen bepalen hoe vaak ze vrij nemen. Bij KPN is dit sinds januari opgenomen in de cao, zo meldt het FD.
"Onze werknemers mogen zelf bepalen hoe zij met hun vakantieverlof omgaan", zegt Bart Webers, als directeur rewards bij KPN verantwoordelijk voor het arbeidsvoorwaardenbeleid in het FD. “De reden: de telecomaanbieder wil de interne cultuur ombuigen. Minder regels en meer autonomie voor de werknemer, is het streven. Daar hoort deze wijziging ook bij.”
Voor KPN zelf heeft het systeem een groot voordeel: stuwmeren aan vrije dagen hoeven niet meer in de boeken gezet te worden. Toch zijn er ook kanttekeningen. KPN-directeur Webers vertelt in het FD dat de nieuwe aanpak gemakkelijker is in te voeren op managementniveau dan voor mensen die in roosters werken. “Voor collega’s die als monteur of bij de klantenservice werken moet je als werkgever dus nog meer je best doen om zo’n verandering te laten slagen.”