1 april 2025
Thumbnail voor De opmars van pakketreizen zet door: ‘Gen Z weet pakketreis steeds vaker te vinden’

De opmars van pakketreizen zet door: ‘Gen Z weet pakketreis steeds vaker te vinden’

Pakketreizen winnen aan populariteit. Dat komt deels omdat het beeld van een vakantie waarbij vlucht, verblijf en soms ook het vervoer op locatie geregeld is, wordt bijgesteld. Ook zijn steeds meer vakantiegangers open over hun keuze voor een pakketreis, en ziet bovendien een steeds groter deel van de Nederlanders er de voordelen van in.

Dat blijkt uit onderzoek van iVox in dat in opdracht van Sunweb werd uitgevoerd onder 1000 Nederlanders. Uit het onderzoek blijkt dat 42 procent van de Nederlanders een pakketreis kiest omdat deze eenvoudig te regelen is, 40 procent van de respondenten zegt dat het de voorkeur heeft omdat het weinig kopzorgen met zich meebrengt en 19 procent noemt de kwaliteitsgaranties als een belangrijke reden.

Ook blijkt uit het onderzoek dat Nederlanders steeds vaker open zijn over het feit dat ze voor een pakketreis kiezen. “Maar liefst 60 procent van de Nederlanders zegt open te zijn over hun keuze voor een pakketreis, wat aangeeft dat de vroegere stigma’s rondom pakketreizen afnemen”, aldus Sunweb. “Met name Nederlanders tussen de 35 en 54 jaar (65 procent) en 55+ (66 procent) durven dit te zeggen. Jongeren onder 34 jaar (55 procent) zijn wat minder open.”

Negatief beeld
Steeds minder Nederlanders hebben een negatief beeld van pakketreizen. Slechts een kleine groep vindt een pakketreis saai (9 procent) of verwacht matig eten (9 procent). En het cliché van dronken vakantiegangers bij all-inclusive vakanties? Een beetje achterhaald, want slechts 1 op de 10 Nederlanders heeft dat beeld nog.

Ook Gen Z omarmt de pakketreis: flinke groei in 2025
Uit de cijfers van Sunweb blijkt verder dat generatie Z (10-28 jaar) in 2025 vaker kiest voor een pakketreis. Het aantal boekingen steeg met bijna 10 procent ten opzichte van 2024 en zelfs met 25 procent vergeleken met 2023. Vooral all-inclusive vakanties zijn populair: Gen Z boekte 12 procent meer all-inclusive reizen dan in 2024 en 10 procent meer dan in 2023. Favoriete bestemmingen zijn zonbestemmingen als Egypte, Griekenland, Spanje en Turkije.

Recente berichten