30 april 2025
Thumbnail voor Touroperators balen van no-shows bij events: ‘We hebben toch een afspraak staan?’

Touroperators balen van no-shows bij events: ‘We hebben toch een afspraak staan?’

In de reisbranche worden gedurende het hele jaar vele evenementen georganiseerd. De evenementen worden door touroperators opgezet om zoveel mogelijk reisagenten kennis te laten maken met een product of dienst. In veel gevallen moeten organisaties van evenementen rekenen op een serieus aantal no-shows: mensen die (vaak zonder afmelding) niet op komen dagen. Dat is tegen het zere been van enkele touroperators die bij Reisbizz vertellen over hoe ze hier mee omgaan.

Paul Backer, directeur-eigenaar van Tioga Tours, is duidelijk over de kwestie. “Altijd is er een percentage dat zich wel aanmeldt voor onze evenementen, maar zich dan vlak van tevoren weer afmeldt of gewoon niet komt opdagen.” Voor de organisatie is dat heel vervelend, aldus Backer. “Je regelt een locatie en zorgt voor voldoende catering. Maar wat ik het ergste vind: je houdt dus wekenlang een plek bezet van iemand die wel had kunnen gaan.” Backer rekent 25 euro voor een no-show. “Een enkeling geeft je dan gelijk en betaalt, anderen worden boos. Gevraagd of die 25 euro dan de juiste oplossing is, is Backer zeker van zijn zaak: “Als je het niet doet, is het nog veel erger.”

‘Wij hadden toch ook een afspraak staan?'

Ook bij de evenementen van Special Traffic gebeurt het soms dat mensen niet komen opdagen. Patrick Goorhuis, Sales Executive Retail, windt er geen doekjes om: “Ik vind het niet meer dan normaal, professioneel én fatsoenlijk als je, om welke reden dan ook, van te voren afzegt als je niet komt”, aldus Goorhuis. “Niet afmelden is echt een no-go: organisaties investeren geld en tijd in een evenement. Laat het dus altijd weten als het niet lukt om te komen. Van tijd tot tijd hoor ik dan dat er ‘andere afspraken voor in de plaats zijn gekomen’ of dat ‘het onverwachts druk is’. Tot op zekere hoogte heb ik daar begrip voor, maar aan de andere kant denk ik, ‘wij hadden toch ook een afspraak staan?’”

Special Traffic rekent soms kosten als iemand niet op komt dagen. “Dat communiceren we duidelijk. Soms berekenen wij de kosten niet, maar geven dit wel duidelijk in de uitnodiging aan en vragen dan ook om commitment als er wordt ingeschreven.” Maar Goorhuis sluit positief af: “Sinds de start van Special Traffic hebben we weinig issues gehad.”

Meer reacties van touroperators lezen over dit onderwerp? Ga snel naar het nieuwste Reisbizz Magazine.

Recente berichten