Duurzaamheid, toekomstverwachtingen, geopolitieke spanningen - de reisbranche dealt met een groot palet aan uitdagingen. Om wat meer duiding te geven, vragen we met enige regelmaat ons Reisbizz Panel voor wat toelichting op thema's die spelen in de reissector. Ditmaal de vraag: wat verwacht je dat het grootste verschil zal zijn in de reisbranche over 5 jaar ten opzichte van nu?
Gert-Jan Bressers, directeur van Fox Reizen, wees ons al eerder op de kansen die AI biedt, maar dat de grootste uitdaging de snelheid is waarmee het gaat. Reden voor de reisbranche om op in te springen, zo beaamt Leonie Wunker van Klooster Reizen: "AI! De ontwikkeling op dit gebied heeft invloed op alles en zal ons leven een stuk makkelijker maken. Het biedt enorm veel kansen, ook zeker voor ons als reisbranche. Onze klanten zullen voordat ze bij ons komen zelf al veel informatie hebben vergaard, het is aan ons om uit al die informatie een goed advies te geven, wat ons onderscheidt van feitelijke en data gedreven AI."
Ondanks dat reiswinkels op retour zijn, is er onder reizigers behoefte aan contact en persoonlijkheid - juist ook onder jongeren. Een beweging die Noël ten Thije van TravelXperts Den Ham beaamt: "Ik denk dat meer mensen het reisbureau zullen opzoeken. Een influencer is namelijk nog geen reisadviseur, maar social media is wel een steeds belangrijkere inspiratiebron voor reizigers. We hebben dan ook veel jongeren als klant, alleen zien zij door de bomen het bos niet op internet: te veel aanbieders, te veel regels. Juist het persoonlijk contact wordt zeer gewaardeerd."
Persoonlijk reisadviseur Diana Nohlen kijkt daar anders tegenaan: "Ik verwacht dat de bestaande winkels het moeilijk zullen krijgen in de toekomst, ook door de kosten. De simpele “pakketreizen” zullen veelal via internet nog geboekt worden. Ook ZRA’s met minimale omzetten, zullen het lastig gaan krijgen. Nog meer maatwerk gaat de boventoon voeren. Reisexperts die klanten bedienen in het hogere segment zullen zich handhaven met inzet van grote eigen expertise, beleving en de gewenste garanties. Klanten willen denk ik ook steeds vaker unieke once-in-a-lifetime reizen gaan maken, samen, met de familie of in een groep."
Arjan Dijkshoorn van VakantieXperts de Reiszaak staat vrij nuchter tegenover toekomstvoorspellingen: "Sinds ik in de reiswereld werk is er geen jaar “normaal” geweest en dat verwacht ik ook niet voor de komende jaren. Boekingsperiodes zullen veranderen waarin de piek van december-januari-februari minder zal worden ten opzichte van 'vroeger'. Verder zullen er vast ook nog wat samenwerkingen en overnames plaatsvinden binnen de reisbranche."
Sanne Veerman, ZRA bij TUI at Home, besluit: "Over 5 jaar zal de reisbranche er ongetwijfeld anders uitzien dan nu. Hoe precies, dat hangt sterk af van factoren buiten onze invloed, zoals geopolitieke ontwikkelingen, thema’s zoals klimaatverandering, de druk op verduurzaming en technologische ontwikkelingen."