22 augustus 2025
Thumbnail voor Zonnepark op aanvliegroute Schiphol mag blijven door reflectiewerende folie

Zonnepark op aanvliegroute Schiphol mag blijven door reflectiewerende folie

Het zonnepark onder twee belangrijke aanvliegroutes van Schiphol kan blijven. Het park zorgt voor overlast voor piloten door de reflectie van zonlicht. Maar met aanpassingen zoals reflectiewerende folie, kan het park toch blijven. Die klus is echter niet goedkoop. Volgens de eigenaar van het park gaat het 25 tot 32 miljoen euro kosten. 

Luchthaven Schiphol, de gemeente Haarlemmermeer, De Groene Energie Corridor (DGEC) en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben dat na overleg besloten. De aanvliegroutes die last hadden van de reflecterende zonnepanelen waren die van de Polderbaan en de Zwanenburgbaan.

De 220.000 panelen worden de komende tijd gefaseerd voorzien van de folie. DGEC is al begonnen met de demontage van de eerste panelen. Na het plaatsen van de folie worden ze dan weer teruggeplaatst.

Totdat de panelen geen overlast meer geven wordt het vliegverkeer omgeleid. Piloten hebben op zonnige dagen met name tussen 14 en 17 uur een periode van enkele minuten last van de reflectie van de panelen. Ze worden dan omgeleid naar de Schiphol-Oostbaan. Die maatregel geldt in ieder geval tot 29 september.

De totale kosten voor de aanpassingen bedragen 25 tot 32 miljoen euro. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat betaalt 6,84 miljoen euro voor de aanpassingen. De rest van de kosten wordt betaald door de overige drie partijen. In september 2026 moet de klus afgerond zijn. 

Er is nog geen regelgeving voor de bouw van zonneparken en het mogelijke gevaar dat het kan opleveren voor vliegverkeer. De Europese Unie heeft wel toegezegd daarnaar te gaan kijken. Maar een besluit daarover wordt pas op zijn vroegst in 2029 verwacht. 

Recente berichten