KLM treft extra veiligheidsmaatregelen voor vluchten van en naar Curaçao. De luchtvaartmaatschappij verplicht toestellen om maximaal zichtbaar te zijn als ze in het Curaçaose luchtruim vliegen. Dat zegt CEO Marjan Rintel in een interne webcast.
De afgelopen dagen zijn een Airbus van JetBlue en een zakenvliegtuig gevaarlijk dicht in de buurt gekomen van militaire tankvliegruigen.
KLM verplicht de bemanning van vliegtuigen om niet alleen tijdens het stijgen en dalen extra verlichting te voeren, maar de hele tijd dat ze in het luchtruim van Curaçao vliegen. Zo wil de maatschappij de zichtbaarheid van de toestellen vergroten en het risico op misverstanden in druk militair en civiel luchtverkeer verkleinen.
De aangescherpte maatregel volgt op spoedoverleg tussen onder meer de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA, de luchtverkeersleiding van Curaçao, de internationale luchtvaartorganisatie ICAO, brancheorganisatie IATA en verschillende luchtvaartmaatschappijen. Daarbij is gesproken over de betrouwbaarheid van radar- en detectiesystemen, met name op grotere afstand van Curaçao, en over de noodzaak van betere afstemming met het Amerikaanse militaire verkeer.
KLM heeft eerder gezegd de ontwikkelingen in het Caribisch luchtruim nauwlettend te zullen blijven volgen en verdere maatregelen niet uit te sluiten als de omstandigheden daar aanleiding toe geven.