25 november 2024
Thumbnail voor Vanaf eind dit jaar snelle treinen van Schiphol naar Limburg en Groningen, maar alleen vrijdagnacht

Vanaf eind dit jaar snelle treinen van Schiphol naar Limburg en Groningen, maar alleen vrijdagnacht

SCHIPHOL - Arriva had het vorig jaar al aangekondigd, maar nu is het definitief: de regionale vervoerder gaat vanaf december nachttreinen rijden van Schiphol naar Maastricht en vice versa. In januari komt er ook een nachttrein naar Groningen bij. Beide verbindingen worden vooralsnog wel maar één keer per week aangeboden: in de nacht van vrijdag op zaterdag.

Arriva maakt daarbij gebruik van nieuwe wettelijke mogelijkheden om op het hoofdrailnet te rijden op momenten dat de NS niet rijdt of een bepaalde verbinding niet aanbiedt. Normaal is deze vervoerder alleen op regionale lijnen in Limburg en het noorden en oosten van Nederland actief.

Op 17 december staat de eerste Arriva-nachttrein naar Schiphol gepland. Die vertrek om 01.01u uit Maastricht en komt om 03:15u aan op de luchthaven. Onderweg wordt er nog gestopt in Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Bijlmer en Amsterdam Zuid.

Daarmee is de verbinding vooral interessant voor reizigers die zeer vroeg in de ochtend vanaf de luchthaven vliegen. Zij moeten vooraf een ticket bestellen via de Arriva-app Glimble, waardoor ze verzekerd zijn van een zitplaats. Een ticket kost altijd 10 euro. De OV-chipkaart is niet geldig.

Met een reistijd van 2 uur en 14 minuten zijn reizigers ongeveer een half uur sneller vanuit Maastricht op Schiphol dan overdag. Bij de NS duurt deze reis gemiddeld 2 uur en 45 minuten, mede doordat reizigers dan moeten overstappen in Eindhoven, Utrecht of Amsterdam.

De terugrit vertrekt om 05:40u vanuit Schiphol richting Maastricht en komt om 07:57u aan in die stad. Onderweg wordt er weer op alle tussengelegen intercitystations gestopt. Wie bijvoorbeeld in Amsterdam of Utrecht is uitgegaan kan ook van de trein gebruikmaken.

Nachttrein Groningen
In januari krijgt ook Groningen een nachttreinverbinding met Schiphol. Deze staat al vanaf 17 december in de reisplanner, maar dat klopt volgens Arriva niet. De exacte startdatum wordt later bekendgemaakt: dat is nog afhankelijk van wanneer de spoorlijn Zwolle - Lelystad weer opengaat.

De nachttrein uit Groningen zal om 01:48u vertrekken en komt 2 uur en 2 minuten later, om 03:50u, op Schiphol aan. Ook dat is iets sneller dan overdag, maar met 4 minuten is het verschil een stuk kleiner dan bij de nachttrein tussen Maastricht en de luchthaven.

Onderweg wordt er gestopt in Assen, Zwolle, Lelystad, Almere en Amsterdam Zuid. Dus ook reizigers uit die steden kunnen van deze nachttrein gebruikmaken.

De terugrit duurt met 2 uur en 10 minuten iets langer. Die vertrekt om 05:07u en komt om 07:17u aan in Groningen. Ook op deze verbinding wordt er een vast tarief van 10 euro per reiziger gevraagd, ongeacht het begin- en eindstation, en kan de OV-chipkaart niet gebruikt worden.

Politiek signaal?
Hoewel Arriva zegt met deze nachttreinen "nieuwe commerciële kansen" te zien, lijkt het vooral een signaal aan de landelijke politiek dat het bedrijf graag meer op het hoofdrailnet (HRN) wil gaan rijden in plaats van de NS. De vervoerder, een dochter van Deutsche Bahn, strijdt daar al langer voor.

Vrijdag werd bekend dat de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), waar Arriva lid van is, een kort geding start om te voorkomen dat het kabinet de HRN-concessie opnieuw onderhands aan de NS gunt. Volgens hen is dat in strijd met Europese regels voor meer concurrentie op het spoor.