22 november 2024
Thumbnail voor Thecla Schaeffer: ‘Purpose marketing is bijna noodzaak geworden’

Thecla Schaeffer: ‘Purpose marketing is bijna noodzaak geworden’

UTRECHT - Learning from the best: Thecla Schaeffer heeft als CMO een aantal mooie merken laten groeien zoals G-Star en Tony’s Chocolonely. Ze is geprezen om diverse campagnes. Marketing en branding kunnen ingezet worden om goed te doen voor de wereld, waarbij het merk als value creator dient. Daarvoor moet je grenzen verleggen en tevens bereid zijn om daar ook overheen te kijken. Hoe doe je dat en waar begin je?

Wat zijn de twee meest verrassende inzichten die je de afgelopen jaren hebt opgedaan als het aankomt op waar­de­cre­a­tie met marketing?
“Echte waardecreatie zit in het product of de dienst die je levert. Marketing en communicatie zijn slechts tools om bekendheid te geven aan dat wat je doet of maakt. Het gaat om wat je doet, meer dan om wat je zegt. De beste marketingprojecten beginnen daarom wat mij betreft bij productinnovatie.

Laten zien hoe je als bedrijf bijdraagt aan een betere wereld, ofwel ‘purpose marketing’ is bijna noodzaak geworden. Maar het is belangrijk om daar altijd een persoonlijk voordeel voor de consument aan te verbinden. Daar heb ik bij Tony’s interessante lessen over geleerd die ik tijdens de talk zal delen.”

Wat zijn voor jou de leukste uitdagingen die opspelen binnen or­ga­ni­sa­ties zodra je als merk aan de slag gaat met value creation?
“Omdat de beste marketing voor mij begint bij productinnovatie, betekent dat dat je als marketeer over de grenzen van je afdeling moet heen kijken. Zeker als je ook nog eens wil innoveren op het vlak van duurzaamheid. Dan zul je bijvoorbeeld moeten snappen hoe een supply chain werkt, waar echt het geld wordt verdiend en wat bijvoorbeeld de uitdagingen zijn van sales of een buitendienst. En je zult met al deze afdelingen en mensen in gesprek moeten om iedereen enthousiast te maken en de innovatie daadwerkelijk te kunnen implementeren. Als dat lukt, en je werkt met het hele bedrijf naar iets toe, dan geeft dat enorm veel energie.”

Welke tips zou je collega marketeers uit de reisbranche willen meegeven om focus op te houden voor nu en voor de lange termijn?
“Branding is niet alleen een kwestie van consistente communicatie en vormgeving. Branding gaat over echte waardecreatie. Start een marketing- of branding-project met de vraag wat je echt kunt dóen voor je consument om waarde toe te voegen.”

Kun je alvast iets vertellen over de speerpunten van jouw presentatie op Travel Congress? Wat kunnen reis­pro­fes­si­o­nals binnen en buiten het mar­ke­ting­do­mein tijdens jouw keynote verwachten?
“Mijn keynote gaat over hoe merken kunnen bijdragen aan verandering. Commercie en goed doen lijken soms op gespannen voet met elkaar te staan, maar merken hebben vandaag de dag niet alleen de verantwoordelijkheid, maar ook de creatieve kracht om bij te dragen aan een betere wereld. Ik zal een aantal voorbeelden en (harde) lessen die ik heb geleerd delen.”

Dit artikel is afkomstig van Travel Congress by Vakantiebeurs.