SCHIPHOL - De aankondiging van Schiphol om andermaal een beperking van het aantal passagiers in te voeren is bij KLM compleet in het verkeerde keelgat geschoten. “Er ontstaat een uitzichtloze situatie”, stelt de luchtvaartmaatschappij, die als grootgebruiker hard wordt getroffen.
Schiphol confronteerde haar gebruikers donderdag met de mededeling dat nog minstens tot maart 2023 een beperking van kracht is van het aantal vertrekkende reizigers. “De maat is vol”, reageert KLM bij monde van een woordvoerder.
Waar luchtvaartmaatschappijen in de periode tot en met eind oktober nog geconfronteerd werden met een reductie van het aantal lokaal opstappende passagiers van 18 procent, geldt voor het winterseizoen (tot en met maart) een reductie die oploopt tot 22 procent.
“Op deze manier ontstaat een uitzichtloze situatie, die al sinds mei voortduurt. De oplossing voor de aanhoudende problemen op Schiphol wordt keer op keer bij luchtvaartmaatschappijen als KLM en daarmee bij onze klanten gezocht. Het steeds beperken van het aantal lokaal opstappende passagiers, schaadt het vertrouwen van onze klanten die na de zware coronacrisis nu eindelijk weer met ons kunnen en willen reizen”, aldus KLM in een verklaring.
“De situatie op Schiphol vraagt al te lang, teveel van onze klanten en onze collega’s. KLM heeft eerder al gezegd dat het beperken van het aantal passagiers geen maatregel voor de lange termijn kan zijn, maar daar lijkt het nu wel op. Met de nieuwe beperkingen voor de winter biedt Schiphol ons geen enkel perspectief”, zegt topvrouw Marjan Rintel.
Net als veel andere maatschappijen noemt KLM de dienstverlening van Schiphol ondermaats. “Dit schaadt KLM en staat in schril contrast met de verhoging van de kosten voor het gebruik van Schiphol, oplopend tot 37 procent in de komende jaren. Bovendien gooien we een zorgvuldig opgebouwde reputatie te grabbel en bedraagt de schade voor KLM inmiddels meer dan 100 miljoen euro."
Door de nieuwe maatregel voor de winter kan KLM naar eigen zeggen niet anders dan de ticketverkoop voor de komende periode verder beperken op de Nederlandse markt. “Dat moet ervoor zorgen dat we zoveel mogelijk aanvullende annuleringen voor onze klanten beperken en tegelijkertijd binnen de grenzen van Schiphol blijven voor een veilige vluchtuitvoering. KLM zet alles op alles om klanten die reeds geboekt hebben, te laten vertrekken. Binnen de beperkingen werken onze collega’s daar dagelijks hard aan”, luidt de boodschap.