29 november 2024
Thumbnail voor Schiphol beperkt ook in september en oktober het aantal passagiers: vooral in herfstvakantie een probleem

Schiphol beperkt ook in september en oktober het aantal passagiers: vooral in herfstvakantie een probleem

SCHIPHOL - Na juli en augustus, stelt Schiphol nu ook voor de maanden september en oktober een maximum aantal reizigers per dag vast. In september geldt er een maximum van 67.500 lokaal vertrekkende reizigers per dag, 5.500 minder dan in augustus, en in oktober maximaal 69.500. Vooral in de herfstvakantie zal er daardoor in het aantal vertrekkende passagiers gesneden moeten worden.

Schiphol heeft luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties laten weten dat er in en rond de twee weken van de herfstvakantie per dag gemiddeld 3500 lokaal vertrekkende passagiers teveel verwacht worden. Voor hen moet er een oplossing gevonden worden, zoals het verplaatsen van hun vlucht naar regionale luchthavens. Rotterdam The Hague Airport heeft al laten weten dat er bij hen geen plek meer is.

“Het doel van het stellen van een maximum is het borgen van de veiligheid voor reizigers en medewerkers en het creëren van een betrouwbaar proces op de luchthaven. Alle inspanningen zijn erop gericht om de gevolgen voor reizigers zo klein mogelijk te houden. Op basis van door de Schiphol beschikbaar gestelde capaciteit gaat de onafhankelijke slotcoördinator (ACNL) in overleg met alle luchtvaartmaatschappijen”, zo meldt Schiphol.

De luchthaven vervolgt: “Het aantal beveiligers dat inzetbaar is, neemt verder toe. Al eerder werd bekend dat vanaf augustus ongeveer 200 nieuwe beveiligers instromen, vanaf oktober komen daar naar verwachting nog eens 80 beveiligers bij.  Ook de inzet van de zogenoemde ‘securitycoaches’ helpt bij het optimaliseren van de doorstroming in de terminal. Toch is het maximum aantal reizigers per dag iets lager dan in augustus. Dat komt door het zogeheten seizoenseffect: reizigers gebruiken na de zomer meer bakken bij de securitycontrole, omdat ze meer kleding dragen, zoals jassen, bergschoenen en vesten. Daardoor duurt het iets langer voordat alle handbagage en de reiziger zijn gecontroleerd.”

Reacties luchtvaartmaatschappijen
Transavia geeft aan "alles op alles te zetten" om zoveel mogelijk mensen op reis te kunnen laten gaan. Wat de precieze impact zal zijn is vooralsnog onbekend, over anderhalve week volgt daar meer duidelijkheid over. Ook TUI laat weten dat momenteel nog onbekend is wat de gevolgen zijn voor reizigers. Zo zijn de slots op Schiphol voor die periode nog niet bekend. Toch vertrouwt de woordvoerder erop dat herfstvakanties door kunnen gaan. "Het lukt ons in de zomer, dus moet het in de herfst ook lukken."

ANVR-directeur Frank Oostdam laat weten "teleurgesteld" te zijn in het besluit van Schiphol. Hij had de hoop dat de luchthaven de problemen in de zomervakantie zou hebben opgelost. "We zien dat Schiphol vorderingen maakt, bijvoorbeeld door het aannemen van extra beveiligers. Toch is het teleurstellend dat de problemen lijken door te etteren tot november. Dit zorgt opnieuw voor gedoe met klanten die teleurgesteld zullen worden."

Maandag, de eerste dag van augustus, stonden er weer lange rijen op Schiphol. Reizigers klaagden dat ze hun vlucht misten, ook al waren ze vier uur van tevoren op de luchthaven. Dinsdag lijkt de situatie op de luchthaven een stuk 'beheersbaarder' te zijn.



Recente berichten